NAVARATRI - Una exposición de Bhagavan Sri Sathya Sai Baba.
Navaratri
Sentido
"Navaratri significa nueve noches. La oscuridad está asociada con la noche. ¿Qué es esta oscuridad? Es la oscuridad de la ignorancia". Sai Baba, SS, 11/92, pág. 267
"Navaratri significa 'nueve noches'. ¿Qué significan las nueve? Hay nueve 'Grahas' (planetas según la astrología). El cuerpo humano tiene nueve aberturas. Si se hace una investigación profunda, se descubrirá que la humanidad depende de los planetas (Grahas). Aunque los astrólogos hablan de nueve, en realidad, solo hay dos planetas que importan. Son 'Raga' (apego) y Dwesha (odio) ". Sai Baba, SS, 11/94, pág. 289
Sai Baba, SSS, vol. VIII, dis dtd 12-10-69, p. 107
Shirdi Sai Baba nació en la primera noche de Navaratri
"Todos los festivales han sido diseñados para enseñar a los hombres cómo llevar una vida santa mientras realizan actividades mundanas. Es para enseñar esta verdad a la humanidad que los Avatares y los santos hicieron su advenimiento en la tierra de vez en cuando. Este día (el primer día de Navaratri) tiene otro significado especial. Shirdi Sai Baba nació el 27 de septiembre de 1838. Nació en una familia pobre de brahmanes en una aldea del distrito de Aurangabad ".
Sai Baba, SS, 11/92. pags. 255. Fecha del discurso: 27 de septiembre de 1992
Propósito
'El Navaratri es un festival para conmemorar la victoria del bien sobre el mal. La Encarnación del Poder Divino (Para-Shakti), en sus diversas manifestaciones, Satwic (como Maha-Saraswati), Rajasic (como Maha-Lakshmi), Tamasic (como Mahakali) fue capaz de vencer las fuerzas del vicio, la maldad y el egoísmo, durante los nueve días de lucha y finalmente, en Vijaya Dashami (Dasara, el décimo día conmemorativo de la victoria), se realiza el culto de despedida ". Sai Baba, SSS, Vol. VIII. discurso del 12-10-69, p. 107
El propósito de la celebración de Navaratri es permitirle al hombre deshacerse de nueve tipos de oscuridad, que se han apoderado de él. Sai Baba, SS, 11/92, pág. 267
"El festival de Navaratri se observa contemplando a Dios durante diez días, limpiándose de todas las impurezas para experimentar la Divinidad interior". Sai Baba, SS, 11/94. pags. 291
"Este festival (Navaratri) está destinado a hacer que el hombre se dé cuenta de su verdadero valor como el objeto más preciado de la creación. Todas las cosas en el mundo derivan su valor del trabajo y la habilidad del hombre". Sai Baba. SS, 11/94. pags. 289
"Es un festival de acción de gracias. La gratitud es divina. La ingratitud es demoníaca. Pero al ofrecer el homenaje de la gratitud, también debes tratar de descubrir quién fue asesinado, quién se salvó y por qué". Sai Baba, SSS, vol. VIII, discurso del 10/12/69, pág. 107
"La celebración de Navaratri es una ocasión para revertir la naturaleza (Prakriti) y considerar cómo los recursos naturales se pueden usar adecuadamente en el mejor interés de la humanidad. Los recursos como el agua, el aire, la energía y los minerales se deben usar de manera adecuada y no se deben usar o malgastar. el uso de todos los recursos naturales es vital. La contaminación del aire tiene muchas consecuencias malignas. El significado interno de observancias como Nagar Sankirtan y Bhajans es llenar la atmósfera con vibraciones sagradas y pensamientos sagrados. La inauguración de las celebraciones de Navaratri significa que debes aproveche esta ocasión para ofrecer adoración a la naturaleza y resolver hacer un uso sagrado de todos los recursos naturales ". Sai Baba. SS, 11/92, pág. 269
omnipotente, infinitesimal y completo, se puede contactar en todas partes, en la naturaleza externa o en la conciencia interna. Prahlada le dijo a su padre que dudaba: '¿Por qué dudar, discutir y retrasar? Búscalo en cualquier lugar; puedes verlo.' Está cerca y lejos, antes, detrás, al lado y dentro, todo en el mundo conocido y desconocido. La gente se atreve a describirla a ella o a él, como tal y tal; eso revela solo su facultad para adivinar. Ninguna descripción puede retratar por completo ". Sai Baba, SSS, Vol. VI, discurso del 4-10-67, p. 83 todo en el mundo conocido y desconocido. La gente se atreve a describirla a ella o a él, como tal y tal; eso revela solo su facultad para adivinar. Ninguna descripción puede retratar por completo ". Sai Baba, SSS, Vol. VI, discurso del 4-10-67, p. 83 todo en el mundo conocido y desconocido. La gente se atreve a describirla a ella o a él, como tal y tal; eso revela solo su facultad para adivinar. Ninguna descripción puede retratar por completo ". Sai Baba, SSS, Vol. VI, discurso del 4-10-67, p. 83
"Nuestro Vicecanciller describió el amor de Swami como el de mil madres. Pero, quien no puede entender el amor de una madre, ¿cómo puede entender el amor de mil madres? Entonces, ante todo, trate de entender y experimentar el amor de tu madre física. Continúa aumentando el amor de la madre física millones de veces. El principio de la divinidad de Dios reside en este amor, que es el principio de tu vida. Experimenta este amor y comprende el significado de la adoración de la madre en Navaratri ". Sai Baba, SS, 7/99. pags. 186
Tres fases de las celebraciones de Navaratri
"El Navaratri se ha dividido en tres partes. Los primeros tres días están dedicados a la adoración de Durga, los próximos tres días a la adoración de Lakshmi y los últimos tres días a la adoración de Saraswati. Todos los festivales hindúes tienen un propósito sagrado. Lamentablemente, Hoy en día, los festivales se observan solo con rituales externos sin comprender su significado interno. En el desempeño de todas las formas de adoración, debe haber estabilidad mental y corporal. Solo entonces se puede lograr la concentración. Hoy en día los hombres no pueden mantener estabilidad del cuerpo y la mente ". Sai Baba. SS, 11/92, pág. 268
Propósito de la adoración de Devi
Es cuando se produce este desarrollo equilibrado que uno adquiere control sobre los poderes de la naturaleza (Praakrita Shakti). Cuando se obtienen estos poderes, el poder mental en una persona aumenta ". Sai Baba, SS, 12/92, pp. 304 y 305
"El Devi Puja realizado durante Navaratri está destinado a deshacerse de los apegos mundanos y desviar la mente hacia Dios". Sai Baba, SS, 12/92, pág. 305 -
Devi es Satya-Swaroopini
"Usted adora a Devi (diosa) en estos nueve días de Navaratri. Considera a Devi como su Madre Divina. Esta Devi se llama 'Sathya Swaroopini', lo que significa que ella es la encarnación de la verdad. Entonces, adorar la Verdad equivale a adorar a Devi. Si Si comprende y sigue esta verdad, tendrá éxito en todos los campos. Los Vedas también proclaman este Principio de la Verdad ". Sai Baba. SS. 11/98, pág. 283
El simbolismo de la adoración de Devi
"El mundo es una manifestación de tres Gunas (cualidades Satva, Rajas y Tamas). Lo Divino es venerado como" Devi ". El término" Devi "se refiere al aspecto femenino. El término" Stree "se usa para denotar a una mujer. Hay tres sílabas en este término: "Sa", Ta "y" Ra ". "Sa" simboliza el aspecto sátvico de una persona. La cualidad sátvica es la primera cualidad que se manifiesta en el hombre. El sentimiento de amor se desarrolla desde la madre. Es imposible describir la naturaleza del amor maternal. La madre convierte su propia sangre en amor y la da como leche para alimentar al niño. Por lo tanto, la primera cualidad representada por "Sa" es la cualidad sátvica. La segunda sílaba es "Ta". Esto no representa "Tatva" o "Taamas" como comer y dormir En el término "Stree", la sílaba "Ta" representa la timidez, la modestia, la autoestima y otros rasgos similares que son las características de las mujeres. La timidez es un rasgo predominante en las mujeres. Atribuyen un gran valor a su honor y reputación. Es debido a estas cualidades sagradas que su aspecto "Tamasico" es significativo. La opinión común sobre la calidad "Tamasic" no se aplica a ellos. La tercera cualidad simbolizada por la sílaba "Ra" es Rajas. Tales cualidades como el sacrificio y la mentalidad elevada en las mujeres reflejan el aspecto rajásico de su naturaleza. Cuando sea necesario, las mujeres estarán preparadas incluso para sacrificar sus vidas para salvaguardar su honor. Sin importar las dificultades y problemas que puedan encontrar, Las mujeres están dispuestas a hacer cualquier sacrificio para proteger su honor y autoestima. Cuando los elementos "Tamasic" intentan subvertir las cualidades sátvicas, están listos para combatirlos y vencerlos.
El término "Devi" representa el Poder Divino que ha tomado la forma rajásica para suprimir las fuerzas del mal y proteger las cualidades sátvicas. Cuando las fuerzas de la injusticia, la inmoralidad y la mentira han crecido a proporciones monstruosas y se entregan a una danza de la muerte, cuando el egoísmo y el interés propio son rampantes, cuando los hombres han perdido todosentido de bondad y compasión, el principio Atmico, asumiendo la forma de Shakti (energía / poder), tomando la cualidad rajásica, busca destruir los elementos malvados. Este es el significado interno del Festival. Cuando la Diosa Divina está en una furia terrible, asume una forma temerosa, para apaciguar a la temida Diosa, sus hijos femeninos le ofrecen adoración con Kumkum rojo (polvo sagrado). La Diosa al ver el kumkum rojo sangre a Sus pies, se siente segura de que los malvados han sido vencidos y asume Su forma benigna. El significado interno de la adoración de "Devi" con kumkum rojo es que la Diosa se apacigua. Durante los diez días de (Navaratri y) Dasara, los demonios en forma de cualidades malvadas han sido derrotados. Rakshasas (demonios) no significa seres demoníacos. La arrogancia es un demonio. Los malos pensamientos son demonios " . Sai Baba. SS, 11/91, págs. 284 y 285
Formas y manifestaciones de Shakti
"Durante estos nueve días sagrados (Navaratri), las personas revisan textos sagrados como Devi Bhagavatam, Ramayana y Mahabharata. La gente también adora a las deidades Durga, Lakshmi y Saraswati. La Diosa Gayatri es la deidad que preside nuestros sentidos. Savitri es la presidenta. deidad del habla. Todos estos tres están dentro del mismo Principio de la Verdad. Gayatri Mantra comienza con 'Om Bhur Bhuvah Svah'. 'Bhuh' significa materialización (Cuerpo); 'Bhuvah' significa Vibración (Principio de Vida); Svaha significa Radiación (Atma )
Durante estos nueve días, se adora a la Diosa Shakti (Principio de Energía). La verdad, la justicia, la paz, el perdón son todas expresiones del Principio de Shakti. La verdad es la causa principal. No hay nada más que esto. Todas las facultades de energía están presentes en esta Verdad. Entonces, considera la Verdad como tu madre y síguela. Los Vedas proclaman: 'Satyam Vada; Dharmam Chara ', que significa decir la verdad y seguir la justicia. Desafortunadamente, hoy la gente no sigue esto. Por el contrario, siguen Asatya (falsedad) y Adharma (injusticia) "Sai Baba. SS, 11/98, p. 284
Durga, Lakshmi y Saraswati simbolizan tres potencias
"Los hombres son propensos a exhibir cualidades rajásicas como la ira y el odio. Son manifestaciones amenazantes de Durga. La exaltación de lo Divino en la canción y la poesía y las agradables vibraciones producidas por ellos indican el poder de Saraswati. Las cualidades puras que surgen en el hombre como la compasión, el amor, la paciencia y la simpatía se derivan de Lakshmi. Cuando las personas adoran a Durga, Lakshmi y Saraswati externamente en imágenes o íconos, están dando formas físicas a las potencias sutiles que están dentro de ellos. La situación desafortunada del hombre hoy es que él no es reconocer los poderes dentro de él y desarrollar respeto por ellos. Persigue lo externo, atraído por las formas físicas. La relación entre lo material y lo sutil debe ser entendida ". Sai Baba, SS, 11/94, pág. 284
Durga, Lakshmi y Saraswati Poderes naturales
es una de las otras potencias como el poder intelectual, la capacidad discriminadora y otras. Para desarrollar este "Ichchaa-Shakti" (fuerza de voluntad), uno tiene que adorar a "Devi". Esto requiere el cultivo de Tyaaga (desapego o renuncia). Por ejemplo, si uno tiene el deseo de tomar varias bebidas, puede controlar los deseos renunciando, para empezar, al deseo de uno de ellos. De este modo, se desarrolla la Fuerza de Voluntad (Ichchaa-Shakti) y, a su debido tiempo, se hace más fácil renunciar a otros deseos. En el lenguaje vedántico esto se describe como "Vairaagya" (renuncia a los archivos adjuntos). Vairaagya no es abandono de hogar y hogar y se retira a un bosque. Significa desarrollar pensamientos santos y reducir los sentimientos mundanos. Cuando se produce este desarrollo equilibrado, uno adquiere control sobre los poderes de la naturaleza (Praakrita-Shakti). Cuando se obtienen estos poderes, aumenta el poder mental en una persona. Durga representa el Praakrita-Shakti y Lakshmi representa el Poder del Pensamiento (Sankalpa Shakti). Vaak-Shakti (el poder del habla), está representado por Saraswati. Para adquirir estos tres poderes, se realizan varias formas de adoración durante el festival de Navaratri. Pero las oraciones solas no son suficientes. Las oraciones no deben ser solo de los labios. Deben emanar del corazón. El corazón (Hridaya) simboliza el Océano de Leche (Ksheera-saagara). Cuando emerge Lakshmi, sigue la pureza del habla. Lo que usted hable debe ajustarse a la verdad ". Sai Baba, SS. 12/92. Pp. 304 y 305. Durga representa el Praakrita-Shakti y Lakshmi representa el Poder del Pensamiento (Sankalpa Shakti). Vaak-Shakti (el poder del habla), está representado por Saraswati. Para adquirir estos tres poderes, se realizan varias formas de adoración durante el festival de Navaratri. Pero las oraciones solas no son suficientes. Las oraciones no deben ser solo de los labios. Deben emanar del corazón. El corazón (Hridaya) simboliza el Océano de Leche (Ksheera-saagara). Cuando emerge Lakshmi, sigue la pureza del habla. Lo que usted hable debe ajustarse a la verdad ". Sai Baba, SS. 12/92. Pp. 304 y 305. Durga representa el Praakrita-Shakti y Lakshmi representa el Poder del Pensamiento (Sankalpa Shakti). Vaak-Shakti (el poder del habla), está representado por Saraswati. Para adquirir estos tres poderes, se realizan varias formas de adoración durante el festival de Navaratri. Pero las oraciones solas no son suficientes. Las oraciones no deben ser solo de los labios. Deben emanar del corazón. El corazón (Hridaya) simboliza el Océano de Leche (Ksheera-saagara). Cuando emerge Lakshmi, sigue la pureza del habla. Lo que usted hable debe ajustarse a la verdad ". Sai Baba, SS. 12/92. Pp. 304 y 305. Varias formas de adoración se realizan durante el festival de Navaratri. Pero las oraciones solas no son suficientes. Las oraciones no deben ser solo de los labios. Deben emanar del corazón. El corazón (Hridaya) simboliza el Océano de Leche (Ksheera-saagara). Cuando emerge Lakshmi, sigue la pureza del habla. Lo que usted hable debe ajustarse a la verdad ". Sai Baba, SS. 12/92. Pp. 304 y 305. Varias formas de adoración se realizan durante el festival de Navaratri. Pero las oraciones solas no son suficientes. Las oraciones no deben ser solo de los labios. Deben emanar del corazón. El corazón (Hridaya) simboliza el Océano de Leche (Ksheera-saagara). Cuando emerge Lakshmi, sigue la pureza del habla. Lo que usted hable debe ajustarse a la verdad ". Sai Baba, SS. 12/92. Pp. 304 y 305.
Durga, Lakshmi y Saraswati simbolizan a la madre
"Reconociendo a la madre como la encarnación misma de todas las fuerzas divinas, uno debe muéstrale reverencia y trátala con amor. Este es el verdadero mensaje que nos da el festival de Navaratri. La Suprema Shakti se manifiesta en forma de Durga, Lakshmi y Saraswati. Durga nos otorga energía: física, mental y espiritual. Lakshmi nos otorga riqueza de muchos tipos, no solo dinero, sino riqueza intelectual, la riqueza de carácter y otros. Incluso la salud es un tipo de riqueza. Ella nos otorga riquezas incalculables. Saraswati nos otorga inteligencia, la capacidad de investigación intelectual y el poder de la discriminación. El festival de Navaratri se celebra para proclamar al mundo el poder de estas diosas. La propia madre es una combinación de todos estos seres divinos. Ella nos proporciona energía, riqueza e inteligencia. Ella constantemente desea nuestro avance en la vida. Asi que, ella representa a las tres diosas que adoramos durante el festival de Navaratri. Si los Pandavas pudieron llegar a ser tan queridos por Krishna y hacer que sus vidas fueran dignas sirviéndole, no fue por sus propios méritos o austeridades. Fue el amor de Kunti Devi por ellos lo que les trajo una fortuna tan grande. Incluso cuando tenían que vivir en el bosque o en la Casa de Cera, ella siempre se quedaba con ellos y rezaba por su bienestar. Los Pandavas también correspondieron a su amor, y eso explica su victoria final. Asimismo, Lakshmana pudo morar en el bosque con su hermano Rama, sirviendo sin cesar, solo por las bendiciones de su madre Sumitra ". Sai Baba, SS, 11/88. P. 290 Si los Pandavas pudieron llegar a ser tan queridos por Krishna y hacer que sus vidas fueran dignas sirviéndole, no fue por sus propios méritos o austeridades. Fue el amor de Kunti Devi por ellos lo que les trajo una fortuna tan grande. Incluso cuando tenían que vivir en el bosque o en la Casa de Cera, ella siempre se quedaba con ellos y rezaba por su bienestar. Los Pandavas también correspondieron a su amor, y eso explica su victoria final. Asimismo, Lakshmana pudo morar en el bosque con su hermano Rama, sirviendo sin cesar, solo por las bendiciones de su madre Sumitra ". Sai Baba, SS, 11/88. P. 290 Si los Pandavas pudieron llegar a ser tan queridos por Krishna y hacer que sus vidas fueran dignas sirviéndole, no fue por sus propios méritos o austeridades. Fue el amor de Kunti Devi por ellos lo que les trajo una fortuna tan grande. Incluso cuando tenían que vivir en el bosque o en la Casa de Cera, ella siempre se quedaba con ellos y rezaba por su bienestar. Los Pandavas también correspondieron a su amor, y eso explica su victoria final. Asimismo, Lakshmana pudo morar en el bosque con su hermano Rama, sirviendo sin cesar, solo por las bendiciones de su madre Sumitra ". Sai Baba, SS, 11/88. P. 290 Incluso cuando tenían que vivir en el bosque o en la Casa de Cera, ella siempre se quedaba con ellos y rezaba por su bienestar. Los Pandavas también correspondieron a su amor, y eso explica su victoria final. Asimismo, Lakshmana pudo morar en el bosque con su hermano Rama, sirviendo sin cesar, solo por las bendiciones de su madre Sumitra ". Sai Baba, SS, 11/88. P. 290 Incluso cuando tenían que vivir en el bosque o en la Casa de Cera, ella siempre se quedaba con ellos y rezaba por su bienestar. Los Pandavas también correspondieron a su amor, y eso explica su victoria final. Asimismo, Lakshmana pudo morar en el bosque con su hermano Rama, sirviendo sin cesar, solo por las bendiciones de su madre Sumitra ". Sai Baba, SS, 11/88. P. 290
"No es necesario propiciar a Durga, Lakshmi y Saraswati por la prosperidad material, la energía y el conocimiento mundano. Si amamos y adoramos a la madre, mostraremos nuestro amor y devoción a todas estas diosas. La madre de uno es más grande que el cielo mismo". Sri Rama mismo declaró que la madre y la patria de uno son más grandes que el cielo. El festival de Navaratri enseña esta profunda verdad. Hay que recordar que la reverencia a la propia madre es el deber primordial de uno. Si la madre de uno es infeliz, todos los gastos que uno incurre y todos los gastos la adoración que uno ofrece en nombre de Durga, Lakshmi y Saraswati en el festival de Navaratri no dará fruto ". Sai Baba, SS, 11/88. pags. 291
Durga, Lakshmi y Saraswati simbolizan lo divino supremo
El corazón es como un cielo en el que las nubes en forma de pensamientos ocultan el Buddhi (el intelecto) y la mente que representa el sol y la luna. Vairaagya (desapego) es el medio para deshacerse de los pensamientos y deseos que surgen de ellos. El Devi Puja realizó Durante Navaratri se pretende deshacerse de los apegos mundanos y desviar la mente hacia Dios. Hay cuatro cualidades diferentes en el hombre: la humanidad, la naturaleza animal, la naturaleza demoníaca y la naturaleza divina. Cuando el hombre sigue los dictados del cuerpo, es presa de su naturaleza animal. Cuando está sujeto a los caprichos de la mente, se vuelve demoníaco. Cuando está siguiendo el Atma (conciencia), está manifestando su divinidad. Cuando está gobernado por los tres: el cuerpo, la mente y el Atma, es humano ". Sai Baba, SS, 12/92, p. 305
"Vishnu impregna el cosmos como Su cuerpo. Todas las cosas en el cosmos son extremidades del cuerpo de Vishnu. Por lo tanto, nadie debería tener aversión a nada en el universo. No debería odiar a nadie, porque el mismo Divino está presente en ti y en todo en el universo. El cosmos tiene tres formas: lo grosero, lo sutil y lo casual. El universo físico representa la forma grosera. La forma sutil es la mente, y más sutil que la mente es el Atma ". Sai Baba, SS. 11/92. pags. 270
Lakshmi Puja
"Déjame decirte francamente, no me gusta esta Lakshmi Puja, que la gente hace, esperando hacerse rica y acumular riqueza. Incluso hablan de Dhana-Lakshmi y Stotras especiales para propiciarla. Lakshmi o la riqueza se acumula por medios justos y falta. El dinero se gana jugando, por diversas formas de engaño, por el robo de carreteras, por alto y bajo, por todos. Adoración Lakshya (objetivo), te lo agradeceré. Mantén el Lakshya, el objetivo de expandir tu amor. hasta que abrace a todos los seres, hasta que vea a cada ser como uno mismo. Manténgalo siempre estable ante su mente, entonces Lakshmi, por su propia voluntad, lo favorecerá en la medida necesaria para alcanzar la meta. Nunca dude de eso. a eso." Sai Baba. SSS. Vol. III. pags. 35
Significado de Tripura-Sundari Puja
"Durante el festival de Navaratri, se adora a Tripurasundari. Desafortunadamente, desde la antigüedad la gente ha estado observando solo las formas externas de adoración sin comprender el significado interno de estos festivales. Todo el cosmos es un templo. El Señor impregna el cosmos. Naturaleza (Prakriti ) enseña la verdad espiritual sobre Navaratri. Realiza el amor de Sai a través de la práctica espiritual (Sadhana). El Señor debe ser realizado a través de Sadhana. Sadhana no significa adorar a Dios en un lugar particular o en una forma particular. Significa pensar en Dios en todo lo que hagas donde sea que estés. Se te preguntará si esto es posible. La respuesta es que es posible dedicando cada acción a Dios ". Sai Baba, SS. 11/92. pp. 270 y 271
Significado de Anga-Arpan Sube
"Durante Navaratri hay una forma de adoración llamada Angaarpana Puja. En esteEn forma de adoración, todas las extremidades del cuerpo se ofrecen a lo Divino en un espíritu de rendición (Sharanagati). Rendirse significa ofrecer todo a lo Divino y abandonar la idea de separación entre uno mismo y lo Divino. No puede haber una verdadera rendición si hay una sensación de separación. Debe haber convicción de que es el mismo Divino quien habita en todos los seres (Ekam Vasi Sarvabhuta-antaraatma). En la actuación de Anga-Arpana Puja, hay una forma de autoengaño. Cuando un devoto dice: "Netram Samarpayaami" (ofrezco mis ojos al Señor) y le ofrece solo una flor al Señor, se está entregando a una especie de engaño. Lo correcto sería decir que está ofreciendo una flor. En realidad, los mantras como "Netram Samarpayaami" tienen la intención de indicar que uno está usando sus ojos solo para ver a Dios. El verdadero significado del Mantra es que piensas en lo Divino, sea lo que sea que veas o hagas. Por lo tanto, el verdadero significado de Anga-arpana puja es declarar que ofreces todas tus extremidades al servicio del Señor. Esto significa que cualquier trabajo que hagas debe hacerse como una ofrenda a Dios. El egoísmo de hoy en día es rampante entre los devotos y aman a Dios, no por el amor de Dios, sino para satisfacer sus deseos egoístas. Mientras prevalezca el egoísmo, lo Divino no puede ser entendido ". Sai Baba, SS, 11/92. P. 271 El egoísmo de hoy en día es rampante entre los devotos y aman a Dios, no por el amor de Dios, sino para satisfacer sus deseos egoístas. Mientras prevalezca el egoísmo, lo Divino no puede ser entendido ". Sai Baba, SS, 11/92. P. 271 El egoísmo de hoy en día es rampante entre los devotos y aman a Dios, no por el amor de Dios, sino para satisfacer sus deseos egoístas. Mientras prevalezca el egoísmo, lo Divino no puede ser entendido ". Sai Baba, SS, 11/92. P. 271
Significado de Aayudha Puja
"El festival de Navaratri se observa contemplando a Dios durante diez días, limpiándose de todas las impurezas para experimentar la Divinidad interior. El penúltimo día del festival está dedicado a lo que se denomina 'Aayudha Puja' (adoración de armas). las armas para ser adoradas son los poderes divinos en el hombre. Cuando se adora a lo Divino de esta manera, uno está obligado a progresar espiritualmente ". Sai Baba, SS, 11/94, pág. 291
"Hoy es Ashtami. Ayudha Puja se realiza en este día. ¿Cuál es el significado de este Ayudha Puja? Después de que Mahishasura y otros demonios fueron asesinados por Chamundeshwari, no hubo más uso de otras armas. Por lo tanto, las armas fueron guardadas a un lado y adoradas. El Ayudha Puja se celebra desde la antigüedad. Pero, ¿de qué nos sirven esas armas? De hecho, nuestras armas son Sathya, Dharma, Shanti y Prema. Prema es más poderoso que el hidrógeno y las bombas atómicas de hoy. ¿Por qué preocuparse cuando tal el poder está dentro de nosotros ". Sai Baba, SS, 6/2001. pags. 191
Significado del uso de Kumkum para el culto
"Durante el festival de Navaratri, con el propósito de erradicar las tendencias demoníacas, las deidades son adoradas con Kumkum (polvo rojo sagrado). El polvo rojo es un símbolo de sangre. El significado de esta adoración es ofrecer la sangre al Señor y recibir a cambio, el don de la paz del Señor ". Sai Baba, SS, 11/94. pags. 290
Devi 'Compasión y Gracia
Entre las muchas lecciones que Bhagavan Baba llevó a casa a los estudiantes en Brindavan en sus discursos nocturnos en abril de 1997, en Trayee Brindavan ', a uno le preocupaba la necesidad de una determinación firme por parte de un devoto para ganar la gracia del Señor . Bhagavan relató un episodio de la vida de Adi Shankara cuando era un muchacho joven.
se sorprendió al ver que el cuenco de leche ofrecido a la Diosa seguía lleno. Se sintió triste y gritó: '¡Madre Divina! ¿Qué mal he hecho? No puedo soportar este castigo. Por favor, muéstrame tu gracia como lo hiciste con mi padre. Rezó intensamente por algún tiempo con los ojos cerrados. Cuando abrió los ojos vio que el cuenco ahora estaba totalmente vacío. Toda la leche se había ido. Estaba angustiado nuevamente y gritó: "¡Devi! Has consumido toda la leche. ¿Dónde está nuestra parte del Prasadam? Si nos niegan esto, ¿qué dirá mi madre y qué pensarán los demás? No dejaré este lugar hasta se vuelve a llenar el cuenco. En respuesta a oraciones fervientes, la Diosa habló: "¡Querido hijo! Cuando el río se ha unido al río, ¿cómo se puede redirigir? Shankara dijo: ' Nadie me creerá cuando digo que no quedó leche en el tazón después de mi adoración. Pueden pensar que me lo bebí todo. No puedo enfrentarlos. Devi! Sin tu Prasad, no dejaré este lugar. Daré mi vida a tus pies ''. Swami concluyó este emotivo relato del episodio con el siguiente final: "El corazón de Devi Raajeshwari se derritió al escuchar el atractivo del joven. Tomó el cuenco y vertió su Divina leche materna en él. y se lo dio al joven devoto ". La compasión de lo Divino, dijo Swami, no tiene límites ". Sai Baba. SS. 6/97. pags. 153 Swami concluyó este emotivo relato del episodio con el siguiente final: "El corazón de Devi Raajeshwari se derritió al escuchar el atractivo del joven. Tomó el cuenco, vertió su Divina leche materna y se lo dio al joven devoto". La compasión de lo Divino, dijo Swami, no tiene límites ". Sai Baba. SS. 6/97. pags. 153 Swami concluyó este emotivo relato del episodio con el siguiente final: "El corazón de Devi Raajeshwari se derritió al escuchar el atractivo del joven. Tomó el cuenco, vertió su Divina leche materna y se lo dio al joven devoto". La compasión de lo Divino, dijo Swami, no tiene límites ". Sai Baba. SS. 6/97. pags. 153
¿Cómo celebrar Navaratri?
"El festival de Navaratri debe usarse como una ocasión para examinar la propia naturaleza de uno, ya sea humana, animal o demoníaca, y esforzarse por transformar la naturaleza animal en humana y divinizar la naturaleza humana. La sabiduría no se puede adquirir desde afuera. tiene que pasar a través de Sadhana hacia adentro ". Sai Baba, SS, 11/92, pág. 271
Mensaje de Sai sobre Navaratri
"El festival de Navaratri no debe ser observado como un festival para adorar al
consortes de Vishnu, Shiva y Brahma. Estas diosas simbolizan las potencias divinas. Todas estas potencias se derivan de Vishnu. Todo el cosmos es una manifestación de la miríada de formas de Vishnu. Las personas deben reconocer la unidad que subyace a las diferentes formas. Todos los seres respiran el mismo aire que su aliento vital. Del mismo modo, todos los elementos básicos son comunes a todos. Estos elementos son la materia de la naturaleza. Pero en el Paratatwa (el Principio Supremo, lo Divino), estos no existen. Los elementos son mentales. Lo Divino es inmortal. Para pasar de lo mortal a lo Inmortal, el medio más fácil es el cultivo del amor Divino ". Sai Baba, SS, 12/92, p. 305
"Es esencial celebrar festivales con un espíritu sagrado. No es suficiente hacer esto durante solo 10 días durante los festivales de Navaratri. Debería convertirse en la regla a lo largo de la vida, incluso cuando uno toma el aliento de la vida hasta el final". Sai Baba, SS, 11/94, pág. 291
Vislumbres de las celebraciones de Navaratri en Prasanthi Nilayam
"Celebrar el Navaratri, tanto el nuevo (Nava) como el nueve (Nava), en Prasanthi Nilayam, es de hecho una rara oportunidad, repleta de asombro y alegría. Porque, esta es la Morada de la Paz, la paz que se produce cuando seis enemigos son destruidos para siempre. La bandera de Prasanthi, que ahora será izada, es el símbolo de esta consumación: la conquista por el hombre de los seis enemigos y la iluminación dentro de él de la llama de la sabiduría instalada en el Loto del Corazón. Es la bandera de Swaraj, dominio sobre uno mismo, la verdadera independencia, cuando realmente afirmas ser el Maestro del Reino más relacionado contigo ". Sai Baba, SSS, vol. VII, discurso del 10/12/69, pág. 108
Del libro - Festivals at Prasanthi Nilayam - An Exposition by Bhagavan Sri Sathya Sai Baba - Compilado y editado por Suresh C Bhatnagar.
NAVARATRI - An Exposition by Bhagavan Sri Sathya Sai Baba.
Navaratri
Meaning
"Navaratri means nine nights. Darkness is associated with night. What is this darkness? It is the darkness of ignorance." Sai Baba, SS, 11/92, p. 267
"Navaratri means 'nine nights'. What does the nine signify? There are nine 'Grahas' (planets according to astrology). The human body has nine openings. If a deep inquiry is made, it will be found that mankind is dependent on the planets (Grahas). Although astrologers speak about nine, in reality, there are only two planets that matter. They are 'Raga' (attachment) and Dwesha (hatred)." Sai Baba, SS, 11/94, p. 289
"The six enemies of man are eating into his vitals, embedded in his own inner consciousness. They are the demons to be killed. They are lust (Kama), anger (Krodha), greed (Lobha), attachment (Moha), pride (Mada), and malice (Matsarya). They reduce man to the level of a demon. They have to be overpowered and transmuted, by the Supreme Alchemy of the Divine Urge. Then, the nine (Nava) nights (Ratri) of struggle will become new (Nava), a new type of night, devoted to the purification of the mind, illumination of the soul - the night described in the Gita as "the day of the worldly". What is clear and attractive to the ordinary man is uninteresting and unknown to the Yogi. What is clear and attractive to the Yogi is uninteresting and unknown to the worldly man. This is the nature of this topsy-turvy world." Sai Baba, SSS, Vol. VIII, dis dtd 12-10-69, p. 107
Shirdi Sai Baba Was Born On The First Night Of Navaratri
"All festivals have been designed to teach men how to lead a godly life while carrying out worldly activities. It is to teach this truth to mankind that Avatars and saints made their advent on earth from time to time. This day (the first day of Navaratri) has another special significance. Shirdi Sai Baba was bom on 27 September 1838. He was born in a poor Brahmin family in a village of Aurangabad District".
Sai Baba, SS, 11/92. p. 255. Discourse date: 27 September 1992
Purpose
'The Navaratri is a festival to commemorate the victory of the good over the evil. The Embodiment of Divine Power (Para-Shakti), in its various manifestations, Satwic (as Maha- Saraswati), Rajasic (as Maha-Lakshmi), Tamasic (as Mahakali) was able to overcome the forces of vice, wickedness and egoism, during the nine days' struggle and finally, on Vijaya Dashami (Dasara, the tenth Day commemorating victory), the valedictory worship is done". Sai Baba, SSS, Vol. VIII. discourse on 12-10-69, p. 107
The purpose of the Navaratri celebration is to enable man to get rid of nine types of darkness, which have taken hold of him. Sai Baba, SS, 11/92, p. 267
"The Navaratri festival is observed by contemplating on God for ten days, cleansing one's self of all the impurities to experience the Divinity within." Sai Baba, SS, 11/94. p. 291
"This festival (Navaratri) is intended to make man realise his true worth as the most precious object in creation. All things in the world derive their value from the labour and skill of man." Sai Baba. SS, 11/94. p. 289
"It is a festival of thanksgiving. Gratitude is Divine. Ingratitude is demonic. But while offering the homage of gratitude, you must also try to discover who was killed, who was saved, and why." Sai Baba, SSS, Vol. VIII, discourse on 12-10-69, p. 107
"The Navaratri celebration is an occasion for revering nature (Prakriti) and considering how natural resources can be used properly in the best interest of mankind. Resources like water, air, power and minerals should be used properly and not misused or wasted. Economy in the use of every natural resource is vital. Pollution of the air has many evil consequences. The inner significance of observances like Nagar Sankirtan and Bhajans is to fill the atmosphere with sacred vibrations and holy thoughts. The inauguration of the Navaratri celebrations means that you should use this occasion for offering worship to nature and resolving to make sacred use of all natural resources." Sai Baba. SS, 11/92, p. 269
"So, the Navaratri is to be dedicated by all for the propitiation of the outer as well as the inner divinity, so that the outer and the inner worlds may have peace and joy. By means of systematic Sadhana, it is possible to tap the inner resources that God has endowed on man, and elevate yourselves to the purer and happier realm of the Reality. That is the message of Navaratri, the Nine Day's Festival celebrating the victory of the Primal Energy. That energy, when it is manifested in its quiet aspect (Satvic), is delineated as the Great Teacher and Inspirer, Maha-Saraswati; when it is active and potent (Rajasic), the great Provider and Sustainer, Maha-Lakshmi; when it is dull and inactive, but latent and apparently quiet (Tamasic), as the Great Dark Destroyer and Deluder, Mahakali. Since Shakti is all-pervasive, omni-potent, infinitesimal as well as all-comprehensive, it can be contacted everywhere, in outer nature or inner consciousness. Prahlada told his doubting father: 'Why doubt, discuss and delay? Seek it anywhere; you can see It.' It is near and far, before, behind, beside and inside, everything in the known and the unknown world. People dare describe Her or Him, as thus and thus; that reveals only their faculty to guess. No description can portrait in full." Sai Baba, SSS, Vol. VI, discourse on 4-10-67, p. 83
"Our Vice-Chancellor described Swami's love as that of a thousand mothers. But, one who cannot understand the love of one mother, how can he understand the love of a thousand mothers? So, first and foremost try to understand and experience the love of your physical mother. Go on adding to the physical mother's love a millions times. The divinity principle of the God lies in this love, which is your life principle. Experience this love and understand the significance of mother worship in Navaratri." Sai Baba, SS, 7/99. p. 186
Three Phases Of Navaratri Celebrations
"The Navaratri has been divided into three parts. The first three days are dedicated to the worship of Durga, next three days to the worship of Lakshmi and last three days to the worship of Saraswati. All Hindu festivals have a sacred purpose. Unfortunately, now-a-days the festivals are observed only with external rituals without understanding their inner meaning. In the performance of all forms of worship, there should be steadiness of mind and body. Only then concentration can be achieved. Today men are unable to maintain steadiness of body and mind." Sai Baba. SS, 11/92, p. 268
Purpose Of Devi Worship
"Ichcha-Shakti (the Will Power) arises from thoughts. This 'Iccha-Shakti' is the source of several other potencies like intellectual power, the discriminating capacity and others. To develop this 'Ichcha-Shakti' (Will Power), one has to worship Devi. This calls for the cultivation of renunciation or detachment. For instance, if one has a desire for various drinks, he can bring the desire under control by giving up, to begin with, the desire for some of them. Thereby the Will Power (Ichcha-Shakti) is developed, and in due course, it becomes easier to give up other desires. In Vedantic parlance, this is described as 'Vairaagya' (renouncing all attachments). Vairaagya is not abandonment of hearth and home and retiring to a forest. It means developing godly thoughts and reducing worldly feelings. It is when this balanced development takes place that one acquire-control over the powers of nature (Praakrita Shakti). When these powers are got, the mental power in a person increases." Sai Baba, SS, 12/92, pp. 304 & 305
"The Devi Puja performed during Navaratri is intended to get rid of worldly attachments and divert-the mind towards God." Sai Baba, SS, 12/92, p. 305
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Devi Is Satya-Swaroopini
"You worship Devi (goddess) in these nine days of Navaratri. You consider Devi as your Divine Mother. This Devi is called 'Sathya Swaroopini', which means she is the embodiment of truth. So, worshipping Truth amounts to worshipping Devi. If you understand and follow this truth, you will be successful in every field. The Vedas also proclaim this Principle of Truth." Sai Baba. SS. 11/98, p. 283
Symbolism Of Devi Worship
"The world is a manifestation of three Gunas (Satva, Rajas and Tamas qualities). The Divine is worshipped as "Devi". The term "Devi" refers to the feminine aspect. The term "Stree" is used to denote a woman. There are three syllables in this term: "Sa", Ta" and "Ra". "Sa" symbolizes the Satvic aspect of a person. The Satvic quality is the very first quality that manifests in man. The feeling of love develops from the mother. It is impossible to describe the nature of maternal love. The mother converts her own blood into love and gives it as milk to feed the child. Therefore, the first quality represented by "Sa" is the Satvic quality. The second syllable is "Ta". This does not represent "Tatva" or "Taamas" as eating and sleeping. In the term "Stree", the syllable "Ta" represents bashfulness, modesty, self-esteem and other such traits which are the characteristics of women. Shyness is a predominant trait in women. They attach great value to their honour and reputation. It is because of these sacred qualities that her "Tamasic" aspect is significant. The common view regarding the "Tamasic" quality does not apply to them. The third quality symbolized by the syllable "Ra" is Rajas. Such qualities as sacrifice and high-mindedness in women reflect the Rajasic aspect of their nature. When necessary, women will be prepared even to sacrifice their lives to safeguard their honour. Without regard to the difficulties and troubles they may encounter, women are ready to make any sacrifice to protect their honour and self-respect. When the "Tamasic" elements attempt to subvert the Satvic qualities, they are ready to combat and vanquish them.
The term "Devi" thus represents the Divine Power which has taken the Rajasic form to suppress the evil forces and protect the Satvic qualities. When the forces of injustice, immorality and untruth have grown to monstrous proportions and are indulging in a death dance, when selfishness and self-interest are rampant, when men have lost all sense of kindness and compassion, the Atmic principle, assuming the form of Shakti (energy/ power), taking on the Rajasic quality, seeks to destroy the evil elements. This is the inner meaning of the Festival. When the Divine Goddess is in dreadful rage assumes a fearful form, to pacify the dreaded Goddess, her feminine children offer worship to Her with red kumkum (sacred powder). The Goddess seeing the blood-red kumkum at Her feet, feels assured that the wicked have been vanquished and assumes Her benign form. The inner meaning of the worship of "Devi" with red kumkum is that thereby the Goddess is appeased. During the ten days of the (Navaratri and) Dasara, the demons in the form of wicked qualities have been routed. Rakshasas (demons) do not mean demonic beings. Arrogance is a demon. Bad thoughts are demons". Sai Baba. SS, 11/91, pp. 284 & 285
Forms And Manifestations Of Shakti
"During these sacred nine days (Navaratri), people go through the sacred texts such as Devi Bhagavatam, Ramayana and Mahabharata. People also worship the deities Durga, Lakshmi and Saraswati. Goddess Gayatri is the presiding deity of our senses. Savitri is the presiding deity of speech. All these three are within the same Principle of Truth. Gayatri Mantra begins with 'Om Bhur Bhuvah Svah'. 'Bhuh' means materialization (Body); 'Bhuvah' means Vibration (Life Principle); Svaha means Radiation (Atma).
During these nine days, Goddess Shakti (Energy Principle) is worshipped. Truth, righteousness, peace, forgiveness are all expressions of the Principle of Shakti. Truth is the primal cause. There is nothing other than this. All faculties of energy are present in this Truth. So, consider Truth as your mother and follow it. The Vedas proclaim, 'Satyam Vada; Dharmam Chara', which means speak the truth and follow the righteousness. Unfortunately, today people do not follow this. On the contrary they follow Asatya (untruth) and Adharma (unrighteousness)" Sai Baba. SS, 11/98, p. 284
Durga, Lakshmi And Saraswati Symbolize Three Potencies
"Bharatiyas (people of India) have been celebrating the Navaratri festival from ancient times as a mode of worship of Devi (the Divine as Mother). They worship Durga, Lakshmi and Saraswati during these nine days. Who are these? They are three forms, which have fascinated man. Their esoteric significance is represented by three potencies (Shaktis). They are Karma (action), Upaasana (worship) and Jnana (wisdom). Their potencies have been given other names". Sai Baba. SS. 11/94, p. 282
"The significance of Durga, Lakshmi and Saraswati has to be rightly understood. Three represent three kinds of potencies in man. Ichchaa Shakti (will power), Kriyaa Shakti (the power of action) and Jnana Shakti (the power of discrimination). Saraswati is manifested in man as the power of speech (Vaak). Durga is present in the form of dynamism (the power of action). Lakshmi is manifested in the form of will power. The body indicates "Kriyaa Shakti". The mind is the repository of"Ichchaa Shakti". The Atma is "Jnana Shakti". "Kriya Shakti" comes from the body, which is material. The power that activates the body, which is inert and makes it vibrant, is "Ichchaa Shakti". The power that induces the vibrations of'khchaa Shakti" is "Jnana Shakti" which causes radiation (of energy). These three are represented by the Mantra "OM Bhur-Bhuvah-Svah". "Bhu" represents Bhu-loka (earth). "Bhuvah." represents the life-force (also means conscience of man), "Svah" represents the power of radiation. All the three are present in man. Thus, Durga, Lakshmi and Saraswati dwell in the human heart." Sai Baba. SS. 11/94. pp. 283 & 284
"The Vedas declare that whenever the mind wanders, the three worlds will be perceived. What are these three worlds? All are familiar with the pronouncements in the Gita and in the Gayatri Mantra. The three worlds are: Bhu, Bhuvah, Svah (the Bhu-loka,Bhuvar-loka and Swarga). These three are present in man: Aadibhoutika, Aadidaivika and Aadhyatmik). These three worshipped by our ancients are: Durga, Lakshmi and Saraswati. Every form is that of Durga, the deity that is associated with energy (Shakti). There is infinite power within man, power that is beyond comprehension and which is divine. But he makes no effort to recognise it. What is the power that makes the earth revolve round itself? It is not any machine or mantra. The power is within the earth itself. This energy, present in man and other objects, has been characterized as cosmic power. The sun derives its energy and effulgence from this cosmic source. It is the same cosmic source that accounts for the power of the human mind and the marvellous power of the eye to see the most distant stars." Sai Baba, SS, 11/94. p. 287 & 288
"The energy in man is a primordial power (AdiShakd). It is termed 'OM'. This power permeates the physical world (Prakriti) of matter. There is another power, which animates this material substance. This is the power of vibration. It is termed 'Prana Shakti (the Life-force). It is this Life-force which activates every part of the human body. This is termed 'Bhuvah'. Lakshmi symbolizes this power. Lakshmi is the embodiment of that power, which enables a human being to see, to hear and to do many things. Lakshmi represents the power to see what is good, to hear what is good, to speak sweet words, to entertain good thoughts and to do good deeds. The Lakshmi principle accounts for the good, happy, auspicious happening in the world. The third form of energy is symbolized by Saraswati. She is regarded as the Goddess of Speech (Vak Devata) Lakshmi is Praana Swaroopini (the embodiment of the life-force) Durga is Shakti -Swaroopini (embodiment of physical energy). (These) three in their unified expression represent the Atmic Principle." Sai Baba, SS, 11/94, p. 288
Durga, Lakshmi & Saraswati Symbolize Three Qualities
"Men are prone to exhibit Rajasic qualities like anger and hatred. They are menacing manifestations of Durga. The extolling of the Divine in song and poetry and the pleasing vibrations produced by them indicate the power of Saraswati. The pure qualities that arise in man such as compassion, love, forbearance and sympathy are derived from Lakshmi. When people worship Durga, Lakshmi and Saraswati externally in pictures or icons, they are giving physical forms to the subtle potencies that are within them. The unfortunate predicament of man today is that he is not recognising the powers within him and developing respect for them. He goes after the external, attracted by the physical forms. The relationship between the material and the subtle has to be understood." Sai Baba, SS, 11/94, p. 284
Durga, Lakshmi & Saraswati Natural Powers
"During the Dasara festival, three goddesses - Durga, Lakshmi and Saraswati -are worshipped according to certain traditional practices. Durga represents the prodigious power of nature (Prakrit-shakti). As against this power of nature is the Paraa-Shakti (the power of the spirit). When spiritual power is predominant, the power of nature is kept under control. When spiritual power is weak, the power of nature becomes predominant. This is illustrated by the example of smoke and fire. When smoke is predominant, the fire is suppressed. When the fire is blazing, the smoke vanishes. Hence, to enhance the power of spirit and limit the power of nature, man has to cultivate detachment (Vairaagya). To the extent that power of nature is under control, to that extent spiritual power grows. "Ichchaa-Shakti" is one of the of several other potencies like intellectual power, the discriminating capacity and others. To develop this "Ichchaa-Shakti" (will power), one has to worship "Devi". This calls for the cultivation of Tyaaga (detachment or renunciation). For instance, if one has a desire for various drinks, he can bring the desires under control by giving up, to begin with, the desire for one of them. Thereby the Will Power (Ichchaa-Shakti) is developed and in due course, it becomes easier to give up other desires. In Vedantic parlance this is described as "Vairaagya" (renouncing attachments). Vairaagya is not abandonment of hearth and home and retiring to a forest. It means developing godly thoughts and reducing worldly feelings. When this balanced development takes place, one acquires control over the powers of nature (Praakrita-Shakti). When these powers are got, the mental power in a person increases. Durga represents the Praakrita-Shakti and Lakshmi represents the Thought Power (Sankalpa Shakti). Vaak-Shakti (the power of speech), is represented by Saraswati. In order to acquire these three powers, various forms of worship are performed during the Navaratri festival. But prayers alone are not enough. Prayers should not be just from the lips. They should emanate from the heart. The heart (Hridaya) symbolizes the Ocean of Milk (Ksheera-saagara). When Lakshmi emerges, purity of speech follows. Whatever you speak should conform to truth." Sai Baba, SS. 12/92. pp.304 & 305.
Durga, Lakshmi & Saraswati Symbolize Mother
"Recognising one's mother as the very embodiment of all divine forces, one must show reverence to her and treat her with love. This is the true message that the Navaratri festival gives us. The Supreme Shakti manifests herself in the form of Durga, Lakshmi, and Saraswati. Durga grants to us energy - physical, mental, and spiritual. Lakshmi bestows on us wealth of many kinds, not just money, but intellectual wealth, the wealth of character, and others. Even health is a kind of wealth. She grants untold riches to us. Saraswati bestows on us intelligence, the capacity for intellectual enquiry and the power of discrimination. The Navaratri festival is celebrated in order to proclaim to the world the power of these goddesses. One's own mother is a combination of all these divine beings. She provides us energy, wealth, and intelligence. She constantly desires our advancement in life. So, she represents all the three goddesses that we worship during the Navaratri festival. If the Pandavas were able to become so dear to Krishna and make their lives worthy by serving Him, it was not on account of their own merit or austerities. It was Kunti Devi's love for them that brought to them such a great fortune. Even when they had to live in the forest or in the House of Wax, she always stayed with them and prayed for their welfare. The Pandavas also reciprocated her love, and that accounts for their final victory. Lakshmana, likewise, was able to dwell in the forest with his brother Rama, serving ceaselessly, only because of his mother Sumitra's blessings". Sai Baba, SS, 11/88. p. 290
"There is no need to propitiate Durga, Lakshmi and Saraswati for material prosperity, energy and worldly knowledge. If we love and adore the mother, we shall be showing our love and devotion to all these goddesses. One's mother is greater than heaven itself. Sri Rama himself declared that one's mother and motherland are greater than even heaven. The Navaratri festival teaches this profound truth. One must remember that reverence to one's own mother is one's paramount duty. If one's mother is unhappy, all expenditure one incurs and all the worship one offers in the name ofDurga, Lakshmi and Saraswati in the Navaratri festival will yield no fruit". Sai Baba, SS, 11/88. p. 291
Durga, Lakshmi & Saraswati Symbolize The Supreme Divine
"The Navaratri festival should not be observed as a festival for worshipping the consorts of Vishnu, Shiva and Brahma. These goddesses symbolize divine potencies. All these potencies are derived from Vishnu. The entire cosmos is a manifestation of the myriad forms of Vishnu. People must recognise this oneness underlying the different forms. All beings breathe the same air as their life-breath. Likewise all the five basic elements are the stuff of nature. But in the Para-Tatwa (the Supreme Principle, the Divine), these do not exist. The elements are mortal. The Divine is immortal. To proceed from the mortal to the immortal, the easiest means is the cultivation of the Divine Love (Prema). The heart is like a sky wherein the clouds in the form of thoughts hide the Buddhi (the intellect) and the mind representing the sun and the moon. Vairaagya (detachment) is the means to get rid of thoughts and desires arising from them. The Devi Puja performed during Navaratri is intended to get rid of worldly attachments and divert the mind toward God. There are four different qualities in man: humanness, the animal nature, demonic nature, and divine nature. When man follows the dictates of the body, he is a prey to his animal nature. When he is subject to the vagaries of the mind, he becomes demonic. When he is following the Atma (conscience), he is manifesting his divinity. When he is governed by all the three- the body, the mind and the Atma, he is human". Sai Baba, SS, 12/92, p. 305
"Vishnu pervades the cosmos as His body. All things in the cosmos are limbs of the body of Vishnu. Hence, no one should have any aversion to anything in the universe. He should not hate anyone, because the same Divine is present in you and in everything in the universe. The cosmos has three forms: the gross, the subtle and the casual. The physical universe represents the gross form. The subtle form is the mind, and subtler than the mind is the Atma". Sai Baba, SS. 11/92. p. 270
Lakshmi Puja
"Let me tell you frankly, I do not like this Lakshmi Puja, which people do, expecting to grow rich and accumulate wealth. They even speak ofDhana-Lakshmi and special Stotras to propitiate her. Lakshmi or wealth accrues by fair means as well as foul. Money is earned by gambling, by various forms of deceit, by highway robbery itself, by high and low, by all and sundry. Worship Lakshya (goal), I shall appreciate you. Keep the Lakshya, the goal of expanding your love till it embraces all beings, till it sees every being as your own self. Keep it ever steady before your mind's eye, then Lakshmi will, other own accord, favour you to the extent necessary for realising the goal. Never doubt that. Never falter at that." Sai Baba. SSS. Vol. III. p. 35
Significance Of Tripura-Sundari Puja
"During the Navaratri festival, Tripurasundari is worshipped. Unfortunately, from ancient times people have been observing only the external forms of worship without understanding the inner significance of these festivals. The entire cosmos is a temple. The Lord pervades the cosmos. Nature (Prakriti) teaches the spiritual truth about Navaratri. Realise the love of Sai through spiritual practice (Sadhana). The Lord has to be realised through Sadhana. Sadhana does not mean adoring God in a particular place or in a particular form. It means thinking of God in all that you do wherever you may be. It may be asked whether this is possible. The answer is that it is possible by dedicating every action to God". Sai Baba, SS. 11/92. pp. 270 & 271
Significance Of Anga-Arpana Puja
"During Navaratri there is a form of worship called Angaarpana Puja. In this form of worship, all the limbs of the body are offered to the Divine in a spirit of surrender (Sharanagati). Surrender means offering everything to the Divine and giving up the idea of separation between oneself and the Divine. There can be no true surrender if there is a sense of separation. There must be conviction that it is the same Divine who dwells in all beings (Ekam Vasi Sarvabhuta-antaraatma). In the performance of Anga-Arpana Puja, there is a form of self-deception. When a devotee says: "Netram Samarpayaami"(I offer my eyes to the Lord) and offers only a flower to the Lord, he is indulging in a kind of deception. The proper thing would be to say that he is offering a flower. Actually Mantras like "Netram Samarpayaami" arc intended to indicate that one is using his eyes only to see God. The real significance of the Mantra is that you think of the Divine whatever you see or do. Therefore, the true meaning of Anga-arpana puja is to declare that you offer all your limbs in the service of the Lord. This means that whatever work you do should be done as an offering to God. Now-a-days selfishness is rampant among devotees and they love God, not for God's sake but to get their selfish desires fulfilled. As long as selfishness prevails, the Divine cannot be understood". Sai Baba, SS, 11/92. p. 271
Significance Of Aayudha Puja
"The Navaratri festival is observed by contemplating on God for ten days, cleansing one's self of all the impurities to experience the Divinity within. The penultimate day of the festival is dedicated to what is termed 'Aayudha Puja' (worship of weapons). The weapons to be worshipped are the divine powers in man. When the Divine is worshipped in this way, one is bound to progress spiritually." Sai Baba, SS, 11/94, p. 291
"Today is Ashtami. Ayudha Puja is performed on this day. What is the significance of this Ayudha Puja? After Mahishasura and other demons were slain by Chamundeshwari, there was no more use other weapons. So, the weapons were kept aside and worshipped. The Ayudha Puja is being celebrated since ancient times. But of what use arc such weapons to us? In fact, our weapons are Sathya, Dharma, Shanti and Prema. Prema is more powerful than hydrogen and atom bombs of today. Why worry when such power is within us." Sai Baba, SS, 6/2001. p. 191
Significance Of Using Kumkum For Worship
"During the Navaratri festival, for the purpose of eradicating one's demonic tendencies, the deities are worshipped with Kumkum (sacred red powder). The red powder is a symbol of blood. The meaning of this worship is offering one's blood to the Lord and receiving in return the gift of peace from the Lord." Sai Baba, SS, 11/94. p. 290
Devi' Compassion And Grace
Among the many lessons driven home to the students in Brindavan by Bhagavan Baba in His evening discourses in April, 1997, in Trayee Brindavan', one was concerned with the need for firm determination on the part of a devotee to earn the grace of the Lord. Bhagavan related an episode from the life of Adi Shankara as a young lad.
"The great Acharya was barely four years old at the time. His father, a devout scholar, used to offer daily worship to Goddess Raajeshwari every morning. Meditating before the Goddess with closed eyes, he would offer a bowl of cow's milk to her. When he opened his eyes after meditation, he would find that bowl was only half-full, the other half having been accepted as an offering by the Goddess. One day, he had to go to a neighbouring village for three days. He told his wife to arrange worship of the Goddess in the customary manner with the offering of milk, with the young Shankara deputizing him in the worship. In accordance with his father's instructions, the young lad sat in front of the Goddess in the sanctum and performed the prescribed ritual. After meditation, when he opened his eyes, he was astonished to see that the bowl of milk offered to the Goddess remained full. He felt sad and cried out: 'Divine Mother! What wrong have I done? I cannot bear this punishment. Please show your grace on me as you did for my father.' He prayed intensely for some time with closed eyes. When he opened his eyes he saw that the bowl was now totally empty. All the milk had gone. He was in distress again and cried out: "Devi! You have consumed all the milk. Where is our share of the Prasadam? If we are denied this, what mother will say and what will others think? I will not leave this place till the bowl is refilled.' In response to fervent prayers, the Goddess spoke: "Dear child! When the river has joined the river, how can it be redirected? Shankara said: 'Nobody will believe me when I say that no milk was left in the bowl after my worship. They may think that I drank all of it. I cannot face them. Devi! Without your Prasad, I will not leave this place. I will lay down my life at your Feet.'' Swami concluded this moving account of the episode with the following finale: "Devi Raajeshwari's heart melted on hearing the young boy's appeal. She took the bowl and poured her Divine breast-milk into it and gave it to the young devotee.' The compassion of the Divine, Swami said, has no limits." Sai Baba. SS. 6/97. p. 153
How To Celebrate Navaratri?
"The Navaratri festival should be used as an occasion to examine one's own nature whether it is human, animal, or demonic, and strive to transform the animal nature into the human, and divinise the human nature. Wisdom cannot be acquired from outside. It has to be got through inward Sadhana". Sai Baba, SS, 11/92, p. 271
Sai's Message On Navaratri
"The Navaratri festival should not be observed as a festival for worshipping the
consorts of Vishnu, Shiva and Brahma. These goddesses symbolize Divine potencies. All these potencies are derived from Vishnu. The entire cosmos is a manifestation of the myriad forms of Vishnu. People should recognise the oneness underlying the different forms. All beings breathe the same air as their life-breath. Likewise, all the basic elements are common to all. These elements are the stuff of nature. But in the Paratatwa (the Supreme Principle, the Divine), these do not exist. The elements are mental. The Divine is immortal. To proceed from'the mortal to the Immortal, the easiest means is the cultivation of the Divine love." Sai Baba, SS, 12/92, p. 305
"It is essential to celebrate festivals in a sacred spirit. It is not enough to do this for only 10 days during the Navaratri festivals. It should become the rule throughout one's life, even as one draws one's life-breath till the end." Sai Baba, SS, 11/94, p. 291
Glimpses Of Navaratri Celebrations At Prasanthi Nilayam
"To celebrate the Navaratri, new (Nava) as well as nine (Nava), at Prasanthi Nilayam, is indeed a rare chance, replete with wonder and joy. For, this is the Abode of Peace, the peace that ensues when six enemies are destroyed forever. The Prasanthi Flag, which now will be hoisted, is the symbol of this consummation - the conquest by man of the six enemies and the illumination within him of the flame of wisdom installed in the Lotus of Heart. It is the Flag of Swaraj, dominion over oneself, the true independence, when you genuinely claim to be Master of the Realm most related to you." Sai Baba, SSS, Vol. VII, discourse on 12-10-69, p. 108
From the book - Festivals at Prasanthi Nilayam - An Exposition by Bhagavan Sri Sathya Sai Baba - Compiled and Edited by Suresh C Bhatnagar.