¿Quién es Sai Baba de Shirdi?
Por Shri HHNARASIMHASWAMIJI
(Fundador)
Toda la India Sai Samaj (Reg.), Madras - 600 004
1. Sai Baba de Shirdi es un nombre para evocar con. De hecho, su nombre se utiliza como un mantra sagrado y poderoso por miles de personas. Él no es una personalidad no-histórico o remota, pero que estaba con nosotros en la carne, hasta 1918, moviéndose familiarmente con decenas de miles y que desde hace décadas. Un breve resumen de Sri Sai Baba será interesante y también será en muchos casos el punto de inflexión en la vida de numerosos lectores, como lo ha hecho en el pasado.
2. Por nacimiento de Sai Baba, de parentesco, y los antecedentes, ninguna persona que hemos conocido puede dar cualquier cuenta. Pero el propio Baba dio algunas pistas que han sido verificados y trabajados. Parece haber nacido en algún momento entre 1820 y 1850 dC en el pueblo Pathri, en el Estado de Nizam. Sus padres eran brahmanes que lo entregaron a una tierna edad a un faquir. Tras la muerte del faquir, unos cinco años más tarde, el niño pasa en el cuidado de su Guru Deva, Gopal Rau Deshmukh, un gran bhakta de Dios Venkateswara de Tirupati. Después de un período espléndido de diez años de intenso amor y devoción hacia su Guru-Dios, el niño obtiene la gracia del Guru. Como se indica por el Guru, se dirigió hacia el oeste y llegó a Shirdi en la Presidencia de Bombay (Ahmednagar Distrito), y después de algunos viajes, se estableció y pasó el resto de su vida allí. Falleció el 15 de octubre, 1918 (15:00 Vijaya Día Dasami, después de Ekadasi comenzó). La tumba erigida sobre sus restos es ahora el Mandir Sai atraer la devoción de las personas de todas partes del país.
3. Nadie se muere: menos de todo, un alma autorrealizada como Sai Baba. Atmagnanis o Jivanmuktas se dice que se convierten en Vidhehamuktas o Parabrahmam nirakara cuando la vaina carnosa es abandonado. Las excepciones a esta regla se mencionan en las Brahmasutras. Bhrugu, Narada, y otros devotos-gnanis eminentes tienen, en lugar de combinar en el Absoluto cuando depositen fuera del cuerpo, continuó a permanecer en su cuerpo sutil (sarira Sukshma, que sin embargo podría traducirse en cifras brutas y visible o sthula a voluntad) en para cooperar con lilas divinos, prestar servicio a la humanidad. Estos son apantaratmas estilo. Sai Baba es ahora un apantaratma. Antes de arrastrar los pies fuera de su cuerpo mortal, dijo que sus devotos no necesitan estar triste o asustado en su casting de su vestido carnosa (kupni), y que donde y cuando cualquier devoto debe pensar en él, estarían presentes y asistir a él. Este hecho se ha encontrado para ser verdad por innumerables personas; y las almas fervientes todavía pueden tomar Baba en su palabra y demostrar su verdad de su propia experiencia.
4. Sai Baba, el alma de la verdad y la realidad nunca ha hablado falsedad. 'Anrutam noktapurvam me nacha vakshya kadachana' (falsedad, nunca he pronunciado ni voy a pronunciar en cualquier momento), fue el comentario de Ayodhya Rama como también de esta Shirdi Rama.
5. Las primeras décadas pasadas por Baba en Shirdi están casi totalmente olvidados. La primera vez que vivía debajo de un árbol de margosa que lleva la vida de un asceta perfecto. A continuación, se trasladó a una mezquita en ruinas en el pueblo, y residió allí hasta el final de su vida. No tenía nada que pudiera llamar 'mío'. Durante treinta años y más, que estaba llevando la vida de la santa pobreza, y luego a sus devotos a quien cariñosamente calificó de sus hijos, pulsa la pompa y el espectáculo de la realeza sobre él. Durante los últimos diez años de su vida, él apareció como un príncipe, aunque se comportó como un faquir en toda pobres, que, o bien no poseía nada o todo en el mundo. La suya era la vida de celibato perfecta (naishtika rahmacharya con urdhvarethus astalitha), un hecho que estaba radiante de su brillante tigre como los ojos. Sus virtudes eran numerosas - Ananthakalyanaguna - y se hundirían forma natural en el corazón de los que vienen en contacto con él, y por lo tanto aumentar de forma gradual en el más alto. 'Apana sarika Karita tatkal', es un dicho de Tukaram, lo que significa que las grandes almas elevan los devotos a su propio nivel; vide Bhagavata, donde el Señor Krishna dice: 'A pesar de los devotos no desean ser uno conmigo, yo los pongo a mí mismo'.
6. Entre sus cualidades, la más notable fue, por supuesto, el amor - el amor de verdad materno - uniforme, lo abarca todo, amor intenso, se duchó en todos y en todo momento, sin ninguna idea de la magnitud del sacrificio que implica o cualquier idea de recompensa en su más alto. Dios es amor y los medios para llegar a Dios es también amor. Baba no era más que la encarnación del amor. Este amor se manifiesta perpetuamente en cada acto, palabra y pensamiento de él, aunque a veces ocultos por sus modos de vida ascético. En un principio iba a mover y hablar con ninguno, excepto bajo estricta necesidad. Sin embargo, cuando no había ningún sufrimiento en el pueblo, que iba dirigido a aliviar y aceptaría ninguna recompensa.
7. 'Saisangatve nissangatvam' fue la otra excepción a la regla de su ascetismo. Donde había santos o pueblo santo, que se encontraría en su compañía. Algunos de estos santos como Janaki Das y Devi Das fueron los primeros en descubrir sus méritos; y en los primeros años ochenta del siglo 19, algunos de ellos reveló el hecho de que Baba era como un diamante acostado en una dung hill, y que el mundo algún día se descubra lo que una gran Rama Bhakta que era. Desde entonces, el mundo ha descubierto ese hecho, y más, le ha identificado con Rama, Krishna, Maruthi, Datta, etc.
8. En el momento de su llegada a Shirdi, Baba parece haber sido un adepto a fondo en la marga prema, el camino del amor y, evidentemente, en posesión de toda la energía que emite naturalmente de tal amor. Rara vez se preocupaba de usar su poder, pero una vez, una manifestación se escurrió de él. Los comerciantes que le suministró gratis con aceite, un día rechazaron la oferta, y se reunieron en un estado de ánimo de burla para ver lo que el 'faquir loca', como le decoradas, lo haría sin aceite para sus lámparas. Baba simplemente llena sus vacíos lámparas de barro con agua, y las mechas insertados en el agua estaban quemando toda la noche! Esto dio un duro golpe a la noción de los aldeanos que Baba era insignificante y faquir loco.
9. Baba sin embargo, nunca fue insignificante. Desde el principio, él siempre estaba ayudando a la humanidad en un principio por dispensación de medicamentos y más tarde por la dispensación 'udhi', es decir, vibuthi o cenizas del fuego que siempre ha de arder por él. Udhi ha jugado un papel muy importante en la gracia se muestra por Baba a la gente de todos estos años, y todavía está siendo buscado y utilizado por personas de todo el país. Pero, como se explica Baba, no es la misma que funciona Udhi la maravilla. { "¿Qué pueden hacer los udhi? Sin embargo, tomar la udhi como se quiera", dijo Baba a GGNarke} bhakti Los devotos (fe y devoción), por ejemplo, siempre ha de tomar su parte en los buenos resultados producidos por el udhi. El udhi era generalmente el material con el que se emitieron Sus bendiciones. El udhi es la copa que consagra las muy valiosas bendiciones de Baba. Pero estas bendiciones menudo venían y vienen sin el udhi.
10. Cuando la gente vino a él, se les dará la udhi y decir 'Allh pacas karege' (es decir, Dios bendecirá) y todo lo que pronunció resultó eficaz. Una vez dijo 'me voy de cosas habla aquí, y cosas pasan allí. las palabras de Baba fueron palabras de autoridad. Cuando dijo que no debe haber agua en una roca sin agua, el agua se encontró allí. {350} Carta. Cuando se dirigió a los elementos que le obedecían. Fuego, agua, aire y fueron vistos por varios devotos a obedecer sus órdenes. Ordenó altas llamas a hundirse y lo hicieron. Se ordenó a la lluvia y la tormenta de cesar y cesaron. Él quiso una brisa fresca para hacer estallar cerca del fuego en un día de verano abrasador y la brisa fresca soplaba allí. {} La Charters 341,4 muertos revivieron. El corazón de cada uno de los presentes o ausentes, sabía sin esfuerzo y que podía controlarlo. Él se realizó a ser un sarvantharyami. Él mismo declaró,
'Espíritu vital Chandorkar
Todo Bhutsya Sthita '
es decir, 'Oh, Chandorkar, estoy en los corazones de todas las criaturas.
11. De los muchos 'milagros' realizados por Baba y presenciado por muchas personas eminentemente respetables (muchos de ellos todavía viven), que es suficiente para dar sólo algunos ejemplos para mostrar cómo y por qué se recurrió a. Baba identificándose con Dios y dioses declaró que nunca hubo ningún milagro realizado por él. Realmente, no hay 'milagros' en el universo si 'milagros' significan la violación de las leyes de la naturaleza o de Dios. La gente empieza a generalizar acerca de las leyes de la naturaleza de los pocos hechos conocidos por ellos y cuando un extraño fenómeno aparece de repente en aparente contradicción de su 'ley de la naturaleza' artificial, que se declara 'milagro' - una violación de la llamada ley. Una mente verdaderamente científica prefiere añadir el hecho nuevo a los viejos hechos y tratar de remodelar la antigua ley a fin de incluir el nuevo hecho observado. La humanidad no es omnisciente. Un día, la ciencia del futuro no dará explicaciones científicas para los llamados 'milagros' de todos los tiempos.
12. Pero más allá de los milagros de Baba, no es una brillante, hecho maravilloso, digno de la adoración de la gente y que es, a su corazón de oro de amor con su mensaje de amor universal. Baba amaba a todos - los hindúes, musulmanes, cristianos y budistas, los eruditos y los analfabetos, los pobres y los ricos, el cura y el criminal - por igual. Su mensaje a todos sus devotos es 'Amaréis, unos a otros, como yo los amo a todos'.
13. Baba declaró que si la gente odiaba el uno al otro, su corazón estaba dolido con el dolor y la tristeza y si las personas perdonaron enemigos y soportó los malos tratos, que era altamente favor. Esta es la lección más valiosa para el día de hoy y para siempre. Se cuenta la historia de Bhagavatha del mundo va como una vaca a Brahma, gimiendo bajo el peso de los Asuras crueles que acosan a personas inocentes. Eso es sólo el espectáculo en todo el mundo a día. El odio, la destrucción, el saqueo, y la indiferencia absoluta de la verdad y la virtud, son las características predominantes en la historia cotidiana del mundo de hoy. garras y los dientes del hombre son de color rojo con la sangre del hombre hermano; y el criminal no es disculpa pero flagrante. La civilización está en peligro inminente de ser sumergidos en charcos de sangre humana y devastador incendio dejando la forma humana de un fósil de ser descubierto dentro de unas rocas por alguna raza más tarde. La única cosa que puede evitar esta fatalidad es amor, un renacimiento del mensaje muy antigua a partir de Asuras es decir, 'Dayadhwam' Dios 'Expía'.
14. Toda la vida de Baba era una ilustración de cómo este mensaje divino podría llevarse a cabo en la vida, y se presta atención al mensaje de más de Baba, circulado, y predicó, mayor es la esperanza de la humanidad para evitar la catástrofe amenazado. Por cierto, cabe señalar que si bien el Kshtriyabalam de Akbar falló, el Brahmatejobalam de Baba está logrando de manera constante en beneficio de las personas. 'Dikbalam Kshatriyabalam Brahmatejobalam balam' - Fie en el poder de Kshatriya, el poder espiritual solo es poder', se dijo por el tipo Vishvamitra cuando descubrió que todas las flechas derramado por él en el Vasishta no sirvieron de nada, a causa de la Brahmadanda la que Vasishta tenía colocado a su lado como una protección. 'Ekena brahmadandena astrah sarvāḥ vinishkrtah'.
15. Una de las especies de los logros milagrosos obrados por Baba para el beneficio de sus devotos es la bendición para su emisión. Siempre que Baba bendijo a nadie y dijo que no habría problema, invariablemente, la dama dio a luz al niño, ya sea hombre o mujer, en doce meses, tal y como se indica por Baba. Aquí están algunos ejemplos: Damodar S. Rasane tuvo dos mujeres, pero no hay problema. Su horóscopo mostró un papi o cruel planeta en el putrasthana y astrólogos declarado que no tendría ningún problema en este nacimiento. Pero Baba le dio cuatro frutos de mango y lo dirigió para darles a su tercer esposa. Baba le aseguró que iba a tener ocho hijos a través de que la esposa, los dos primeros son varones. La señora comía las frutas y tenía sólo ocho hijos, con sus sexos como se ha mencionado por Baba. Esto recuerda a uno de los temas menos monarca Dasharatha, consultando su kulaguru Vasishta. De acuerdo con las instrucciones de este Guru, Aswamedha y Puthrakameshti yagas se celebran a gran escala (aunque no se dijo que había alguna papi en el putrasthana de Dasharatha) y cuatro hijos fueron llevados adelante por sus reinas. En el caso de Rasane, no hubo ningún Vasishta ni se yagas. Evidentemente, Vasishta, Vamadeva, Risyasringa, Bhrugu, Puthrakameshti y Aswamedha estaban todos dentro de Sai Baba, quien declaró que el devoto tendría ocho hijos.
16. Otro caso es más interesante. Una Scindhe tenía siete hijas y no hijos. Se fue hasta el templo de Dattatreya en Gangapur, a 200 millas de distancia de Shirdi, y oró allí por descendencia masculina. Él prometió que si se le concede un hijo dentro de los doce meses, que iba a llevar al niño a Gangapur y hacer sus ofertas. Tenía sus oraciones respondidas y obtuvieron un hijo en doce meses. Sin embargo, durante unos seis años, él no fue a Gangapur en absoluto. Después llegó a Shirdi. Baba miró y habló con fuerza, '¿Estás tan engreído y dura cerviz? Cuando había alguna descendencia masculina en su prarabdhakarma? Rompí este cuerpo (señalando a su propio cuerpo) y le di un hijo varón, en respuesta a su oración. Esto no era única ocasión en que Baba declaró que había anulado el funcionamiento de prarabdhakarma. Un tercer caso es interesante desde otro punto de vista. Un abogado de Akkalkote había injuriado y burlado de Baba en su época de estudiante y posteriormente había perdido a su único hijo. Creyendo que la pérdida fue el resultado de su irreverencia hacia Baba, vino a Shirdi. Baba lo bendijo y declaró que él (baba) a sí mismo se vendería el alma del hijo fallecido y lo colocan dentro del útero de la mujer del Vakil. En doce meses a partir de entonces, dio a luz un hijo varón.
17. Por cierto, se puede mencionar que se trataba de las bendiciones de tema más que cualquier otra cosa que hizo que la educación, especialmente de las ciudades, para ir a Baba. Una Gopal Rao Gundu, un inspector de Hacienda, que tenía dos esposas, pero no hay problema, solicitó y obtuvo las bendiciones de Baba y el fruto de esas bendiciones, un hijo. Se difundió la bondad de Baba y sus maravillosos poderes en el extranjero, y un gran número de personas educadas incluyendo colectores Adjuntos, los colectores, y los líderes políticos como Lokamanya Tilak, acudieron a Shirdi.
18. En 1886, Baba murió su primera muerte. Un día, cuando está sentado junto a su devoto Mahisapathy en el Dwaraka Mayi (como su mezquita fue nombrado por él), Baba dijo que iba a Allah y que, en consecuencia durante tres días su cuerpo iba a ser cuidada para, después de ese período, podría volver al cuerpo, y que en caso de que él no lo hizo, el cuerpo debe ser enterrado cerca de la mezquita. En la actualidad el cuerpo de Baba convirtió en un cadáver. Una investigación se llevó a cabo en el mismo y el funcionario de investigación insiste en Mahlsapathy enterrar el cuerpo. Pero Mahlsapathy vehementemente se opuso a la propuesta y tuvo éxito en la prevención de la internación. En el cuarto día, el cuerpo de Baba revivió y durante treinta y dos años después, Baba trabajó a través de ese caso carnosa que viven y finalmente dejó el 15 de octubre de 1981, con la misma clarividencia y un claro control sobre todas las circunstancias que mostraba en 1886 . Este saliente del cuerpo a voluntad y volver a él en el placer es un arte, un siddhi, se describe en los Sastras Yoga; y ejercicio de tales poderes de Baba convencido y sería convencer a muchos de la verdad de los sastras. 'Dharmasamsthapanarthaya sambhavāmi yuge yuge' (es decir, 'He nacido en cada época para establecer Dharma') dijo Krishna de Dwapara Yuga a Arjuna. Y esta divinidad del siglo XX en Kaliyuga, al igual que otros hombres de Dios (Devatmas) del mismo periodo, ha frecuentemente por su conducta demostrado la verdad de, y confirma, la creencia en el Dharma y sastras.
19. Una característica notable de la vida de Baba después de su regreso al cuerpo fue que empezó a animar a la llegada de los devotos a sus pies. Evidentemente, el objeto de su regreso a su cuerpo era llevar a cabo su misión con más detalle y por un período más largo en la tierra, especialmente con referencia a los devotos y otros ligados a él por antiguos lazos, rinanubandha. Esto está bien ilustrado por su llamado a Narayana Govind Chandorkar, BA, Asistente Personal del colector de Ahmednagar, para llegar a sus pies.
20. Cuando NGChandorkar o 'Nana' como cariñosamente le llama Baba, estaba deteniendo a Kopergaon, Baba envió a decir a él varias veces para venir a Shirdi para una visita. Nana después de muchas dudas se acercó a Shirdi Baba y le preguntó por qué fue enviado a. Baba respondió que durante cuatro nacimientos anteriores, Nana había sido íntimo con Baba y que, por tanto, en esta vida, no debe entrar en contacto cercano similar. De nuevo Nana vaciló. Pero Baba, por el ejercicio de sus maravillosos poderes y su bondad sobre todo, llenó el corazón de Nana con fe y gratitud por numerosos favores milagrosos derramado sobre él. En una ocasión cuando Chandorkar quedó varado en un día caluroso en una colina sin agua (Harischndra Hill) no puede subir o bajar, de repente exclamó; 'Si Baba estuviera aquí, sería dame agua'. Baba que estaba entonces en Shirdi, cuarenta millas de distancia, se menciona a la gente de allí que Nana tenía sed y debe estar provisto de un palmful de agua. En ese momento, apareció un Bhil en esa colina y señaló un palmful de agua para Chandorkar, bajo la misma roca sobre la que se asienta este último. Más tarde, cuando Nana visitó Shirdi, Baba le informó que era, el que proporcionó el agua en la roca sin agua. Del mismo modo, en otra ocasión, cuando la sed Chandorkar rogó a Baba en medio de un bosque para el té le está dando después de que él debe salir de la selva, el té fue proporcionada de repente en medio de la noche en un lugar triste. Una vez más cuando la hija de Nana estaba pasando por las torturas de una prolongación del parto, Baba envió un Gosavi de Shirdi con udhi que se utilizará para facilitar el parto. El Gosavi quería saber cómo podía ir a Jamnere, que era el campamento de NGC, a través de treinta millas de la carretera nacional del ferrocarril, sin fondos, Baba respondió simplemente que todo iba a ser proporcionada. En la estación, el Gosavi encontró una tonga y un peón de librea que lo esperaba, profesando haber sido enviado por Sri Chandorkar. Cuando el Gosavi subió en que Tonga y entregado el udhi, su uso fue rápidamente seguido por la entrega segura y cómoda. A continuación, se refirió a la tonga, el caballo y el peón de librea a Chandorkar, que se preguntaban, ya que no había enviado ninguna de ellas y nadie más podría haber enviado estos. Tanto el Gosavi y NGC preguntaban a la potencia de Baba para proporcionar todo lo que quería en cualquier lugar y en cualquier momento y en la profundidad del amor de Baba por sus devotos.
21. Nana tenía innumerables pruebas de vastas, más aún, poderes ilimitados de Baba, su reloj perpetuo sobre sus queridos devotos, su bondad invariable hacia todo lo que se acercó a él, y se los resume en la frase que Baba era omnipotente, omnisciente y universalmente tipo. Ni una palabra expresa acertadamente la suma total de estos atributos excepto 'Dios'. Chandorkar estaba convencido de que Baba era Dios, y lo adoró como Dios; y en razón de vasta influencia de Chandorkar, la grandeza y la gloria de Baba fue notorio a todos en varias partes de Maharashtra.
22. Una Ganpat Rao Sahasrabuddhe, un agente de policía que asisten a la NGC se convirtió de manera similar a un Bhakta devota e hizo dejar de servicio de Gobierno (en 1905) la sustitución, por tanto, el servicio de Dios o Baba. Sri Sahasrabuddhe ha sido allí hacia adelante conocido como Dass Ganu Maharaj y como Kirtankar-devoto de todos Baba a través de estos cuarenta años. Por su poderoso Harikathas y su talento, que ha llevado a Baba a los hogares de decenas de miles de personas en Maharashtra. Sus trabajos sobre Baba son las autoridades más tempranas de la vida de Baba. Las mencionadas dos caballeros con otros como HSDixit y Anna Dabolkar, pueden ser considerados como apóstoles de Baba que llevaron a la fe en Baba a lo largo y ancho de Maharashtra.
Sin embargo propia personalidad milagrosa de 23. Baba sobrevivir a su salida de su cuerpo físico ha sido la razón principal para el éxito de toda esta propaganda. Su poder sigue trabajando y en razón de que los partidarios firmes a lo largo, miríadas en Madras y otras Presidencias han convertido a, y adoradores de Baba. La fe está bien fundamentada en la experiencia derramado sobre ellos ahora tan liberalmente y milagrosamente, ya que recibieron una lluvia antes de Baba de fallecer. La figura de Baba se ve ocasionalmente por, y sus maravillosos poderes se manifiestan a, aquellos que tienen la fe necesaria, en cualquier lugar, ya que Baba no tiene ninguna parcialidad y su gracia no puede ser monopolio de cualquier persona o lugar. Maravillas están siendo trabajadas por él hoy en varios lugares y por lo tanto Sai Mandirs han surgido en muchos de ellos.
24. Baba, sin embargo, no es un mero hacedor de milagros. Él es un Sadgurú Samartha. Se aplica milagros o medios milagrosos a llenarse de fe y gratitud el corazón de los devotos. Agradecimiento de pronto se convierte en amor y luego se ve el verdadero trabajo de Baba. Baba purifica los corazones de toda la escoria de los implementos y sus consecuencias, y poco a poco eleva las almas de los devotos a estados más elevados y aún más elevados del ser, hasta que finalmente se funden en sí mismo. La gente comienza con la noción de que Baba es un proveedor de clase de todo lo que necesitan y de hecho recurrir a él para tener sus necesidades satisfechas temporales. Pero descubren (al menos muchos lo hacen) que Baba es, después de todo su Ishtamurthi, su propio Rama o Shiva, el Dios de sus padres, que ahora ha tomado una nueva forma de llevar a cabo el antiguo plan divino del universo, y que 'Dios cumple a sí mismo de muchas maneras no sea que una buena costumbre si el mundo corrupto'.
25. El menudo se pregunta si Baba era un hindú o musulmán. La primera observación que hacer sobre esta cuestión es que la causa de esta pregunta se debe mirar en antes de que se contesta. Hay un fuerte sentimiento por parte de los hindúes que no deben acercarse a un musulmán cuyos puntos de vista en contra de sus ideas acariciadas, y que destruiría sus emblemas religiosos e ídolos. Similar es la repugnancia por parte de los musulmanes a aceptar las tradiciones puramente hindúes que consideran demasiado idolátrico y lo profano. Cuando llegamos a tener una visión imparcial, nos encontramos, si somos hindúes o musulmanes, que la pregunta anterior es irrelevante o de muy poca importancia. En primer lugar acerca de la irrelevancia. El sufi y la hindú ortodoxa, están de acuerdo en que cuando una persona ha llegado a la perfección, es decir, el nivel de Brahman, la cuestión de castas no se plantea en absoluto. Caste (o 'Jathi' como se le llama en lengua vernácula) se refiere a la que ha nacido y la que tiene 'janma'. La auto-realiser que es idéntico a Dios no nace aunque su cuerpo nació. Pero el cuerpo no es 'él' y no hay necesidad de entrar en la cuestión de si el cuerpo se levantó de padres que eran hindúes o musulmanes, o fue entrenado y criado entre 3ither de ellos. bien conocida la frase de Sri Sankara sobre el alma realizada es 'Jati Niti Kula Gotra duuragam' - que es muy por encima de las cuestiones de casta, clan de la familia, etc., y de Sankara Manisha Panchaka cierra repetidamente con la línea, 'Chandaalostu Dwijostu sadgururityeshau manaishaa mama "- 'que sea un chandala o brahmán, él (el alma realizada) es mi Guru'. ¿Qué importa si el Kohinoor está tumbado en una dung hill o en un palacio! Los sufíes también tienen exactamente el mismo punto de vista en cuanto a estas distinciones. Sin embargo, la razón para plantear la cuestión es un fuerte sentimiento respecto a la necesidad de proteger los propios sentimientos religiosos adecuadamente de ser acosado violentamente por una persona de una secta opuesta. Sobre este asunto, puede señalarse que si Baba era un hindú o un musulmán, le permitió a cada grupo a mantener a su propio método de acercarse a Dios. Para los hindúes, dijo: 'Continuar con su culto a Rama, y adoran las piedras que sus padres al otro'. Incluso presentó algunas lingams, Padhukas plata, fotos y monedas para el culto por los hindúes. Para los musulmanes, nunca se dio por cualquiera de ellos, pero les permitió seguir su forma nirakara (sin forma) de culto en la medida de lo posible. Por lo que la causa real para plantear la cuestión acerca de uno de ellos un hindú o musulmana no se plantea en este caso debido a la extrema catolicidad de opiniones y la práctica de Baba. Pero los prejuicios en morir y, a pesar de todo lo que se dice, las personas aún anhelan saber si Baba era un hindú o un musulmán. Puede señalarse que a pesar de sus antecedentes originales eran desconocidas, su residencia continuada durante unos 50 años en una mezquita fue considerada una razón suficiente para la mayoría de la gente lo consideran como un musulmán. Hay un proverbio Tamil que si se bebe cualquier cosa, incluso la leche, bajo un árbol de Palmyra, se le conducirá a tener ponche borracho.
26. Examinemos los hechos reales. antecedentes de Baba como se ha mencionado ya fueron reveladas por él mismo. Incluso después de que se consideran totalmente, siendo la cuestión debe considerarse dudoso que él era un hindú o un musulmán. Pero (Janma o Jathi) por nacimiento real, que era de los padres brahmanes, y por lo tanto por un número muy grande de personas, que se considera que es un brahmán. Pero de acuerdo a la propia declaración de Baba, que fue entregado en su misma infancia a un faquir que lo crió durante unos cinco años, de acuerdo a la fe islámica. Después de la muerte del faquir, Baba fue entregado a un brahmán Guru por su nombre Sri Gopal Rao Deshmukh de 'Venkusa'. La estancia de diez años en virtud de este Guru y la maravillosa iniciación a la divinidad por kripa purna del Guru, debe despejar todas las dudas, y establecer que Baba era brahmán o al menos un brahmán. Pero el destino quiso que, al Guru después de que confiere a Baba su purnakripa y elevarlo a la divinidad, le indique que vaya hacia el oeste y Baba tenía que pasar el resto de su vida en una mezquita en movimiento con todos por igual como un ativarnasrami, es decir, una más allá de todas las reglas de casta. No sabemos lo que un abogado experto llegaría a la conclusión que la casta de Baba en estas circunstancias. Pero sea lo que sea, a los que le considera un musulmán, respondió como musulmán y para los que se preocupaban a tratarlo como un hindú, respondió como hindú; y expuso el Corán a los primeros y los sastras a este último. Por los hindúes, que ha sido adorado como Ramavatara o Sriman Narayana durante tantas décadas, mientras que otros lo consideran como meramente humano. Esto nos recuerda un incidente sobre Krishna. Cuando Sri Krishna fue con Balarama y otros a una yagasala y quería alimentos, los brahmanes se preguntaban si podían ofrecer la comida preparada por dioses a Krishna, que parecían haber nacido en una familia chatria pero criado entre los pastores (Vysias). Fue considerado como Dios por muchos, pero los brahmanes tenían dudas acerca de su casta. En razón de su ignorancia (ajanna) ofrecieron ningún alimento a Krishna. Entonces Sri Krishna envió un mensaje a las damas, que corrió a la vez con gran devoción y renunció a todo lo que habían preparado para los dioses a lo que consideraban como el Dios de los dioses. Exactamente lo mismo sucede ahora. Las personas cuyas inclinaciones pío rinda fácilmente se sienten atraídos por este tipo de grandes almas como Baba corren hasta Baba y nunca se molestan sus cabezas sobre cuestiones de su Jathi o casta, y al igual que las mujeres brahmanes, merecen y obtienen las más altas bendiciones mientras que muchos dudar Thomasses (samscyatmas) incluso de las castas más altas, vaya en debatir interminablemente sobre la cuestión de la casta a la que pertenece un hombre santo y perder su oportunidad de beneficiarse a sí mismos aquí y allá. Depende en gran medida de una vez es sambanda Poorva o rinanubhanda si uno es atraído por Sri Sri Krishna o Sai; cabe señalar que las personas que desean discutir esta cuestión de la casta sólo cuando no se han despertado sus sentimientos. Pero cuando uno está en un dolor intenso o un gran problema, su corazón salta con la solicitud, 'Baba, ayúdame', sin importarle un alfiler de bronce en cuanto a donde Baba nació o cómo fue criado; y una vez que recibe beneficios innumerables y milagrosos, se pone perfectamente convencido de que Baba es Dios para él, todo lo que puede ser la de los demás y no se preocupa por las discusiones en cuanto a la situación jurídica con respecto a la casta de Baba. Baba mismo solía decir a veces a tales hindúes que él considera un musulmán: "Soy un musulmán, no vienen a mí" ya las personas que lo consideraban como triste o Guru Guru-Dios: 'Yo soy un brahmán. Me dakshina dar. Este lugar en el que estoy sentado no es una mezquita; es la mezquita de un brahmán; es Dwaraka Mayee'. Él era todo para todos. {YE yatha maam prapadyante, thaamsthathaiva bhajaamyaham' - Gita}.
27. Aparte de la casta de Baba, algunas personas plantean la cuestión de si era un Brahmagnani y si es así cómo se pasó a realizar milagros. Las personas que crían tales dudas curiosos harían bien en analizar su propia pregunta y averiguar sus implicaciones. Puede ser muy en serio sostuvo que el que hace milagros debe ser un agnani? Serán Sri Krishna y Sankara ser etiquetados agnanis por estas personas? Si estas personas a analizar sus propias mentes, van a descubrir la razón lado a otro sus dudas. Los aspirantes espirituales (sadhakas) son a menudo decididamente a perder, asistiendo a los poderes taumatúrgicos o siddhis derivados de su práctica espiritual y muchos gurús han advertido a sus devotos de anhelando siddhis. También se señala por tales gurús que hay una pérdida de poderes acumulados en la exposición de los siddhis y el rendimiento de los siddhis es atendido por lo general con el peligro de aumentar las pasiones, especialmente las rajas y tamas, que están incrustados en la propia naturaleza. Pero siempre pueden surgir estas objeciones en el caso de una como Sai Baba? Las diferencias entre los vendedores de milagros y las almas como Sri Krishna y Sai Baba son estos. En primer lugar, en el caso de este último, el poder no surge por la repetición de mantras o por la adopción de tantras, sino simplemente como parte integrante de su naturaleza divina. En segundo lugar, estas almas elevadas no tienen anhelo de los resultados de los siddhis. Ellos no piden recompensa, ni intentan alcanzar objetivos ulteriores de su recurriendo a siddhis. En tercer lugar, el poder siddhi, siendo parte de su naturaleza, no se agota por cualquier número de milagros. En cuarto lugar, se les pide por amor puro, Karuna y su empleo de poderes es un medio para alcanzar los más altos fines temporales o espirituales para ellos mismos y otros. Ninguna de estas declaraciones se aplicará a los traficantes de milagro.
28. En esta breve introducción no podemos dar posiblemente incluso un esquema muy aproximado de las diversas actividades de Baba. Es suficiente decir que era un sadguru Pramagnani y Samartha. Un gurú es uno que enseña; un sadguru es uno que enseña y dibuja uno a Dios; un samartha Sadgurú es aquel que atrae a la gente a Dios que emplean todos sus siddhis y otras potencias altas para el propósito. No es todos los gnanis que han realizado a Dios que llevan a cabo estas señales o chamatkars. No es el dehaprarabdha de varios gnanis para exhibir cualquier poder o para asumir el papel de sadguru samartha, mientras que es el dehaprarabdha de otros para servir a la humanidad como tal Sadgurus samartha y exhibir tales poderes. No hay comparación debe hacerse sobre estos dos conjuntos de gnanis. Baba no debería ser comparado con ningún otro gurú. Las comparaciones son siempre odiosas y apenas necesario para el beneficio de cualquier aspirante. Si alguna persona se siente atraída por Baba al aprender acerca de las cualidades y actividades de Baba ya sea desde la propia experiencia o de otros bien: conocidas a él, se puede proceder a la vez tener más contacto con Baba y obtener el máximo beneficio de tal contacto. No hay necesidad para él que preocuparse acerca de cómo Baba debe clasificarse - como un avatar o Avalia, Devatatma o Alwar, etc. Uno puede simplemente sentir el sabor del azúcar y utilizarlo sin levantar las preguntas sobre si se deriva de remolacha, caña de azúcar o jugo de Palmyra. No hay magos nunca se preocupan por estas cuestiones. No intentan para clasificar diversos gnanis. Todos debemos ser siempre humilde en nuestro acercamiento a Dios y las personas divinas. Cualquier otra actitud simplemente frustrar nuestros esfuerzos para alcanzar la divinidad o para alcanzar el máximo beneficio por el ejercicio espiritual.
29. Podemos muy bien cerrar este breve folleto con la cuestión práctica (1) ¿cuáles son los beneficios que puede conferir Baba? Y (2) lo que tiene que ver con el fin de obtener estos beneficios? La primera se podrán alcanzar en una pregunta mostrador. ¿Qué beneficios que uno espera cuando se está acercando a Baba? ¿Son temporal o espiritual? Cualesquiera que sean, no hay ningún beneficio que está más allá del poder de conferir Baba. Él es adorado cada día con frases como 'todopoderoso' (sarva- sakthi murthaye namah), etc., y la experiencia de los devotos demuestra que es capaz de conferir beneficios de todo tipo - enfermedad de curado, tanto física como mental, dando alivio a saliendo y partió espíritus y para aquellos que sufren de obsesiones o enfermedades, la eliminación de los problemas domésticos, etc.
30. Una palabra más acerca de estas etiquetas y comparaciones. La gente a veces inconscientemente, asumiendo para sí la capacidad de juzgar de todos los grados de la naturaleza espiritual y el poder y dicen que Krishna es superior a Rama, Budda es superior a Chaitanya, etc., y causar irritación a los demás y la confusión en sus propias mentes. Si nos encontramos con el agua salobre en un arroyo o bahía, debemos decir que este arroyo o bahía es superior o inferior al océano? Dios es uno. Divinidad se manifiesta en innumerables lugares y formas y de acuerdo con las necesidades de los tiempos, y cada hombre-dios hace el trabajo de aliviar las miserias del hombre y elevarlo hacia arriba. Cuando se hace la pregunta, ¿por qué debería uno renunciar a su Siva Rama o el culto e ir a Sai, la respuesta es que no hay necesidad. Si uno se siente Sai es diferente de la Rama u otro Ishta Devata y que éste sirve a todos los efectos de los devotos, si uno está satisfecho y contento por lo tanto, Sai Baba nunca ha pedido y no pedir a una persona como para cambiar su posición. Baba es muy conservador y quiere que cada hombre que se adhieren a su religión, casta, gurú. Ishta Devata, Ídolo, mantras y sampradãya. Sólo si uno siente que todavía le queda un deseo de más beneficios, que a su contacto habitual con sus Ishtamurthi, gurú, mantras, etc., no adquiere para él, y si él está dispuesto a poner la fe en los poderes de Baba a conceder estos u otros beneficios, que Baba permite o lo dirige a venir a ponerse en pie. Baba no interfiere con su lealtad. La fe en Baba se añade a las viejas lealtades. Que la fe funciona beneficios milagrosos y tiende a fortalecerse. La gratitud y el amor siguen fe y los beneficios resultantes. A través de estos, Baba purifica el corazón y dibuja el devoto más alto y más arriba en la escalera espiritual. Ese hombre que vino de bienes mundanos encuentra sus deseos purificados, su mentalidad cambió y se piensa más y mejor de Baba hasta que al final, encontrando que Baba es sólo uno de los numerosos nombres y formas asumidas por Dios, se resigna a Baba. A continuación, se da cuenta de lo absurdo de la institución de las comparaciones entre Sai y otros nombres o formas y de preguntar por qué hay que ir a Sai. Es solamente los que están especialmente bendecida por poorvakarma que se pueden extraer por cada una de estas personalidades, y cuando tan atraído surge ninguna duda, todas las dudas y son expulsados. Una enorme ola de fe, el amor y el conocimiento ahoga el alma y la atrae a los pies de Dios, en forma de Sai y en todas las formas.
31. ¿Qué debemos hacer para obtener los fines deseados con la ayuda de Baba? Hay algunos que incluso plantear preguntas preliminares para esto. ¿No es mejor no desear a todos? ¿No es degradante para seguir rezando o pidiendo esto o aquello? Para las personas que realmente se preocupan por nada, es decir, a avanzado Viraktas, esta pregunta realmente no surgirá. Ellos no están obligados o inducidos a ir a Sai Baba. Ver Bhagavatha - 'Nirgrantinopi .. Iththam Bhutha guno hariḥ' - es decir, viraktas son atraídos por las lilas nishkamya del Señor. lilas de Sai Baba eran puramente desmotivado por el deseo. Toda su vida en la carne fue una continua auto-sacrificio por el bien de la humanidad. Al servir a hombre, que estaba sirviendo a Dios; y aconsejó a sus devotos a hacer lo mismo.
32. Sin lugar a dudas es mejor no desear que tener deseos y buscar su satisfacción a través de la ayuda de Sai Baba, etc. Pero, ¿cuántos hay que tranquilamente puede razonar de este modo y encontrar el poder para aplastar las raíces del deseo en sus corazones? Si hay tal entre los lectores, no se les pide a buscar ayuda de Baba o la ayuda de Dios, si eso es diferente, para alcanzar objetos. Incluso el deseo de mukti - liberación - es un deseo; e incluso para lograr eso, la gente orar y buscar la ayuda de expertos, es decir, los sabios que conocen el camino de la liberación y que son lo suficientemente amable para extender su ayuda a los que buscan ayuda.
33. La gran mayoría quieren beneficios, temporales y espirituales, primero temporales y espirituales. El cuerpo y sus adjuntos, una familia. Etc., tienen que ser mantenidos con prouision suficiente para la salud y cierto grado de comodidad antes de la gente puede pensar en cosas espirituales. Sai Baba puede ser abordado por todos los que sienten la necesidad de esta ayuda urgente. Cuanto más apasionado de su apelación, el más fe que tienen en Baba, más rápido será el resultado, todo lo demás permanece igual. A éstos podemos sugerir las formas y medios de contacto con Baba.
34. No existen formas especiales para acercarse a Baba, es decir, formas diferentes de las adoptadas para acercarse a otras personalidades elevadas y nobles. ¿Cómo nos acercamos a nuestra madre? Parece ridículo que planteamos una cuestión similar. La madre ha derramado su amor en el niño mucho antes de que se tenga conocimiento de tal amor. Por lo tanto Baba ha jugado de manera similar por parte de una madre no visto ducharse beneficios de sus hijos, a los devotos, incluso desde sus nacimientos anteriores. Pero ¿cómo se acercan a Baba ahora? Deja que sinceramente desean hacerlo. A la vez se ha iniciado el enfoque. Ellos son mejoradas a partir de ese mismo instante. Ellos se vuelven más y más entusiasta y obtener cada vez más beneficios. Estos producen agradecimiento primera y amor por último fuerte. El lector puede pensar diaria de Baba, al ver su fugure en las medallas, imágenes, etc. que guarda consigo mismo y que lea sobre grandes hechos de Baba más fuertes que el pensamiento poético ll. de Baba 108 Namavalis es un recurso mnemotécnico para recordar enérgicamente estas cualidades. Deja que asisten bhajanas y poojas donde se reúnen los devotos sinceros. Una canción de un devoto sincero, una canción sin arte, hará vibrar al oyente y lo llene de asombro, alegría, piedad y elevados sentimientos que va a durar mucho tiempo. Le uno siempre van en servicio a la humanidad o para reducir las criaturas por el bien de baba es decir, la visualización de Baba como existente en cada persona individual o criatura que ve. Baba mismo dirigirá las etapas adicionales del investigador serio. Modos y medios de contacto adicional y un mayor crecimiento serán revelados por el propio Baba en innumerables maneras a cada ardiente devoto. La manera en la que se imparte estos varía. Algunos de naturaleza altamente emocional lo ven, a veces incluso en la actualidad y algunas conversaciones con él durante las horas de vigilia. Otros consiguen tal contacto en sus sueños. Y otros que desean fervientemente alguna respuesta y la apertura de piadosamente algún libro con una oración, encuentra su respuesta en ese libro. Otros recurren a vales. Otros simplemente se basan en la corrección de su intuición de que el embargo les sugirió en un momento determinado es el pensamiento que imparta. En estas y otras maneras, la gente obtiene su contacto y se beneficia de Sai. Sai no es diferente de Dios. ¿No son todas estas formas adoptadas por los devotos de diversas religiones para obtener acceso y una respuesta de su Dios o Ishta Devata? Lo mismo se aplica a Sai Baba. Hay numerosos devotos Sai que tienen una fe tan intensa en él como su Dios y que obtienen su respuesta y se beneficia de hola. Si algún lector es muy serio y desea seguir adelante con este asunto, debe ser muy fácil para él o ella para determinar quiénes son los Sai Bhaktas en su distrito o provincia con tales Bhakti y, si éstas se caracterizan por su naturaleza pura y sublime , que pueden y podrían abordarse con la máxima seguridad y una ventaja.
Cortesía: http://www.saibaba.us
TRADUCIDO EN INTERNET
Who is Sai Baba of Shirdi?
By Shri H.H.NARASIMHASWAMIJI
(Founder)
All India Sai Samaj (Regd.), Madras - 600 004
1. SAI BABA OF Shirdi is a name to conjure with. In fact, his name is used as a sacred and powerful mantra by thousands of persons. He is not a non-historic or remote personality, but one who was with us in the flesh till 1918, moving familiarly with tens of thousands and that for decades. A short account of Sri Sai Baba will be interesting and will also prove in many cases the turning point in the lives of numerous readers, as it has done in the past.
2. Of Sai Baba's birth, parentage, and antecedents, no person that we have met can give any account. But Baba himself gave some hints which have been verified and worked upon. He seems to have been born some time between 1820 and 1850 A.D. in the village Pathri, in the Nizam's State. His parents were Brahmins who handed him over at a tender age to a fakir. After the fakir's death, some five years later, the child passed in the care of his Guru Deva, Gopal Rau Deshmukh, a great bhakta of God Venkateswara of Tirupati. After a splendid period of ten years of intense love and devotion towards his Guru-God, the boy obtained the Guru's grace. As directed by the Guru, he went westward and came to Shirdi in the Bombay Presidency (Ahmednagar District), and after some wanderings, settled and spent the rest of his life there. He passed away on the 15th October, 1918 (3 p.m. Vijaya Dasami Day, after Ekadasi began). The tomb erected over his remains is now the Sai Mandir attracting the devotion of persons from all parts of the country.
3. Nobody dies: least of all, a self realized soul like Sai Baba. Atmagnanis or Jivanmuktas are said to become Vidhehamuktas or nirakara Parabrahmam when the fleshy sheath is cast off. Exceptions to this rule are mentioned in the Brahmasutras. Bhrugu, Narada, and other eminent devotee-gnanis have, instead of merging in the Absolute when they cast off the body, continued to remain in their subtle body (Sukshma sarira, which however could be rendered gross and visible or sthula at will) in order to co-operate with divine leelas, rendering service to humanity. These are styled apantaratmas. Sai Baba is now an apantaratma. Before shuffling off his mortal coil, he said that his devotees need not be sad or frightened at his casting off his fleshy gown (kupni), and that wherever and whenever any devotee should think of him, he would be present and attend to him. This has been found indeed to be true by innumerable persons; and earnest souls can still take Baba at his word and prove its truth from their own experience.
4. Sai Baba, the soul of truth and reality has never spoken untruth. 'Anrutam noktapurvam me nacha vakshya kadachana' (Untruth, I have never uttered nor will I utter it at any time), was the remark of Ayodhya Rama as also of this Shirdi Rama.
5. The early decades spent by Baba at Shirdi are almost wholly forgotten. He was first living under a margosa tree leading the life of a perfect ascetic. Next, he removed to a dilapidated mosque in the village, and resided there to the end of his life. He had nothing that he could call 'mine'. For thirty years and more, he was leading the life of holy poverty, and then his devotees whom he affectionately termed his children, pressed the pomp and show of royalty upon him. For the last ten years of his life, he appeared as a prince though he behaved throughout like a poor fakir, who either owned nothing or everything in the world. His was the life of perfect celibacy (naishtika rahmacharya with astalitha urdhvarethus), a fact which was beaming out of his brilliant tiger like eyes. His virtues were numerous - Ananthakalyanaguna - and would naturally sink into the heart of those coming in contact with him, and thus raise them gradually on the highest. 'Apana sarika karita tatkal', is a saying of Tukaram, which means that great souls raise the devotees to their own level; vide Bhagavata, where Lord Krishna says, 'Though devotees do not wish to be one with me, I pull them unto myself'.
6. Amongst his qualities, the most notable was, of course, love - uniform, all embracing, intense love, showered on all and at all times, without any idea of the extent of sacrifice involved or any idea of recompense - truly maternal love at its highest. God is love and the means to reach God is also love. Baba was nothing but the embodiment of love. This love was perpetually manifesting itself in every act, word, and thought of his, though at times hidden by his ascetic modes of life. In the beginning he would move and talk with none except under strict necessity. However, when there was any suffering in the village, he would run to relieve it and would accept no recompense.
7. 'Saisangatve nissangatvam' was the other exception to his rule of asceticism. Where there were saints or holy people, he would be found in their company. Some of these saints like Janaki Das and Devi Das were the first to discover his merits; and in the early eighties of the 19th century, some of them revealed the fact that Baba was like a diamond lying on a dung hill, and that the world would one day discover what a great Rama Bhakta he was. The world has since discovered that fact, and more, has identified him with Rama, Krishna, Maruthi, Datta, etc.
8. At the time of his arrival at Shirdi, Baba appears to have been a thorough adept in the prema marga, the path of love and evidently possessed of all power, which naturally issues from such love. He seldom cared to use his power, but once, a manifestation was wrung out of him. The shopkeepers who supplied him gratis with oil, one day refused the supply, and gathered in a scoffing mood to see what the 'mad fakir', as they styled him, would do without oil for his lamps. Baba simply filled up his empty earthen lamps with water, and the wicks inserted in the water were burning all night! This gave a rude shock to the villagers' notion that Baba was negligible and mad fakir.
9. Baba however was never negligible. From the very beginning, he was always helping humanity at first by dispensing medicines and later by dispensing 'udhi' i.e., vibuthi or ashes from the fire that he always kept burning by him. Udhi has played a very important part in the grace shown by Baba to people all these years, and it is still being sought and used by people all over the country. But, as Baba explained, it is not the Udhi itself that works the wonder. {"What can the udhi do? Nevertheless, take the udhi as it is wanted", said Baba to G.G.Narke} The devotees' bhakti (faith and devotion), for instance, has always to take its part in the good results produced by the udhi. The udhi was generally the material with which His blessings were issued. The udhi is the cup enshrining the really valuable blessings of Baba. But these blessings often came and do come without the udhi.
10. When people came to him, he would give them the udhi and say 'Allh bale karege' (i.e. God will bless) and everything he uttered proved effective. Once he said 'I go on speaking things here, and things happen there.' Baba's words were words of authority. When he said that there should be water on a waterless rock, water was found there.{Charter 350}. When he addressed the elements they obeyed him. Fire, water, and air were seen by several devotees to obey his orders. He ordered high flames to sink down and they did. He ordered the rain and storm to cease and they ceased. He willed a cool breeze to blow near the fire on a blazing summer day and cool breeze blew there.{Charters 341.4} The dead were revived. The heart of every one present or absent, he knew without effort and he could control it. He was realized to be a sarvantharyami. He himself declared,
'Aham Atma hi Chandorkar
Sarva bhutasaya sthitah'
i.e. 'O, Chandorkar, I am in the hearts of all creatures'.
11. Of the many 'miracles' performed by Baba and witnessed by many eminently respectable persons (many of them still living), it is sufficient to give but a few instances to show how and why they were resorted to. Baba identifying himself with God and gods declared that there was never any miracle performed by him. Really, there are no 'miracles' in the universe if 'miracles' mean the violation of the laws of Nature or of God. People begin to generalize about the laws of Nature from the few facts known to them and when a strange phenomenon suddenly appears in apparent contradiction of their artificial 'law of Nature', it is declared to be 'miracle' - a violation of the so called law. A truly scientific mind would rather add the new fact to the old facts and try to remould the old law so as to include the new fact observed. Mankind is not omniscient. One day, the science of the future will give scientific explanations for the so-called 'miracles' of all times.
12. But beyond the miracles of Baba, there is one bright, marvelous fact, worthy of people's adoration and that is, his golden heart of love with its message of universal love. Baba loved all - Hindus, Moslems, Christians, and Buddhists, the learned and the illiterate, the poor and the rich, the priest and the criminal - alike. His message to all his devotees is 'Love ye, one another, as I love you all'.
13. Baba declared that if people hated one another, his heart was smarting with pain and sorrow and if persons forgave enemies and endured the ill-treatment, he was highly please. This is the most valuable lesson for this day and for all time. A story is told in Bhagavatha of the world going as a cow to Brahma, groaning under the weight of the cruel Asuras harassing innocent people. That is just the spectacle all over the world to day. Hatred, destruction, plunder, and absolute disregard for truth and virtue, are the predominant features in the daily history of the world to-day. Man's claws and teeth are red with the gore of brother man; and the criminal is not apologetic but blatant. Civilisation is in imminent danger of being submerged in pools of human blood and devastating fire leaving the human form a fossil to be discovered within some rocks by some later race. The only thing that can avert this doom is love, a revival of the very ancient message to Asuras from God 'Dayadhwam' i.e., 'Be merciful'.
14. Baba's whole life was an illustration of how this divine message could be carried out in life, and the more Baba's message is heeded, circulated, and preached, the greater is the hope for humanity avoiding the threatened catastrophe. Incidentally, it may be noted that while the Kshtriyabalam of Akbar failed, the Brahmatejobalam of Baba is steadily achieving the benefit of the people. 'Dikbalam Kshatriyabalam Brahmatejobalam balam' - Fie upon Kshatriya's power, Spiritual power alone is power', was said by the Kind Viswamitra when he found that all the arrows showered by him upon Vasishta were of no avail, by reason of the Brahmadanda which Vasishta had placed by his side as a protection. 'Ekena brahmadandena astrah sarvah vinishkrtah'.
15. One species of miraculous achievements wrought by Baba for the benefit of his devotees is the blessing given for issue. Whenever Baba blessed anybody and said that there would be issue, invariably the lady brought forth the child, either male or female, in twelve months, exactly as stated by Baba. Here are a few examples: Damodar S. Rasane had two wives, but no issue. His horoscope showed a papi or cruel planet in the putrasthana and astrologers declared that he would have no issue in this birth. But Baba gave him four mango fruits and directed him to give them to his junior wife. Baba assured him that he was going to have eight children through that wife, the first two being males. The lady ate the fruits and had just eight children, with their sexes as mentioned by Baba. This would remind one of the issue less monarch Dasaratha, consulting his Kulaguru Vasishta. According to the directions of this Guru, Aswamedha and Puthrakameshti yagas were celebrated on a grand scale (even though it was not stated that there was any papi in the putrasthana of Dasaratha) and four sons were brought forth by his queens. In Rasane's case, there was no Vasishta nor were any yagas. Evidently, Vasishta, Vamadeva, Risyasringa, Bhrugu, Puthrakameshti and Aswamedha were all inside Sai Baba who declared that the devotee would have eight children.
16. Another case is more interesting. One Scindhe had seven daughters and no sons. He went up to the temple of Dattatreya at Gangapur, 200 miles away from Shirdi, and prayed there for male issue. He vowed that if he were granted a son within twelve months, he would bring the child to Gangapur and make his offerings. He had his prayers answered and obtained a son in twelve months. But, for about six years, he did not go to Gangapur at all. Then he came to Shirdi. Baba looked at him and spoke fiercely, 'Are you so conceited and stiff-necked? Where was there any male progeny in your prarabdhakarma? I tore up this body (pointing to his own body) and gave you a male child in answer to your prayer'. This was not only occasion when Baba declared that he had overridden the workings of prarabdhakarma. A third case is interesting from another standpoint. A pleader of Akkalkote had reviled and mocked at Baba in his student days and had subsequently lost his only son. Fancying that the loss was the result of his irreverence towards Baba, he came to Shirdi. Baba blessed him and declared that he (Baba) himself would fetch the soul of the deceased son and place him within the womb of the Vakil's wife. In twelve months thereafter, she was delivered of a male child.
17. Incidentally, it may be mentioned that it was the blessings for issue more than anything else that made the educated, especially from towns, to go to Baba. One Gopal Rao Gundu, A Revenue Inspector, who had two wives but no issue, sought and obtained Baba's blessings and the fruit of those blessings, a son. He broadcast the kindness of Baba and his wonderful powers abroad, and a large number of educated people including Deputy Collectors, Collectors, and political leaders like Lokamanya Tilak, flocked to Shirdi.
18. In 1886, Baba died his first death. One day when sitting along with his devotee Mahisapathy in the Dwaraka Mayi (as his mosque was named by him), Baba said that he was going to Allah and that consequently for three days his body was to be looked after for, after that period, he might return to the body, and that in case he did not do so, the body should be interred near the mosque. Presently Baba's body became a corpse. An inquest was held over the same and the officer holding the inquest insisted on Mahlsapathy burying the body. But Mahlsapathy vehemently opposed the proposal and succeeded in preventing the internment. On the fourth day, Baba's body revived and for thirty-two years thereafter, Baba worked through that living fleshy case and finally left it on the 15th October, 1981, with the same prescience and clear control over all the circumstances which he showed in 1886. This leaving of the body at will and returning to it at pleasure is an art, a siddhi, described in the Yoga Sastras; and Baba's exercise of such powers convinced and would convince many of the truth of the Sastras. 'Dharmasamsthapanarthaya sambhavami yuge yuge' (i.e. 'I am born in each age for establishing Dharma') said Krishna of Dwapara Yuga to Arjuna. And this divinity of the twentieth century A.D. in Kaliyuga, like other men of God (Devatmas) of the same period, has frequently by his conduct proved the truth of, and confirmed, the belief in Dharma and Sastras.
19. One noticeable feature of Baba's life after his return to the body was that he began to encourage the arrival of bhaktas to his feet. Evidently the object of his return to his body was to carry out his mission more fully and for a longer period on earth, especially with reference to the devotees and others bound to him by former ties, rinanubandha. This is well illustrated by his call to Narayana Govind Chandorkar, B.A., Personal Assistant to the Collector of Ahmednagar, to come to his feet.
20. When N.G.Chandorkar or 'Nana' as Baba affectionately called him, was halting at Kopergaon, Baba sent word to him repeatedly to come to Shirdi for a visit. Nana after much hesitation came up to Shirdi and asked Baba why he was sent for. Baba replied that for four previous births, Nana had been intimate with Baba and that therefore in this life also, he should get into similar close contact. Again Nana hesitated. But Baba, by the exercise of his wonderful powers and his kindness especially, filled Nana's heart with faith and gratitude for numerous miraculous favours showered upon him. On one occasion when Chandorkar was stranded on a hot day on a waterless hill (Harischndra Hill) unable to climb up or get down, he suddenly exclaimed; 'If Baba were here, he would give me water'. Baba who was then at Shirdi, forty miles away, mentioned to the people there that Nana was thirsty and should be provided with a palmful of water. At that time, a Bhil appeared on that hill and pointed out a palmful of water to Chandorkar, under the very rock over which the latter was seated. Later when Nana visited Shirdi, Baba informed him that it was ;he who provided water on the waterless rock. Similarly, on another occasion, when the thirsty Chandorkar prayed to Baba in the midst of a forest for tea being given him after he should emerge from the forest, tea was suddenly provided in the middle of the night in a forlorn place. Again when Nana's daughter was undergoing the tortures of prolonged parturition, Baba sent a gosavi from Shirdi with udhi to be used for easing the parturition. The gosavi wanted to know how he could go to Jamnere, which was N.G.C's camp, across thirty miles of country road from the railway without funds, Baba simply answered that everything would be provided. At the station, the gosavi found a tonga and a liveried peon waiting for him, professing to have been sent by Sri Chandorkar. When the gosavi went up in that tonga and delivered the udhi, its use was quickly followed by safe and comfortable delivery. Then he mentioned the tonga, the horse and the liveried peon to Chandorkar, who wondered, as he had not sent any of these and nobody else could have sent these. Both the gosavi and NGC wondered at Baba's power to provide everything he wanted at any place and at any time and at the depth of Baba's love for his devotees.
21. Nana had innumerable proofs of Baba's vast, nay, unlimited powers, his perpetual watch over his beloved devotees, his invariable kindness towards all that approached him, and summed them all up in the phrase that Baba was omnipotent, omniscient and universally kind. No word aptly expresses the sum total of these attributes except 'God'. Chandorkar was convinced that Baba was God and worshipped him as God; and by reason of Chandorkar's vast influence, Baba's greatness and glory became known to all in various parts of Maharashtra.
22. One Ganpat Rao Sahasrabuddhe, a constable attending on NGC was similarly turned in to a devout Bhakta and made to quit Government service (in 1905) substituting therefore the service of God or Baba. Sri Sahasrabuddhe has thence forward been known as Dass Ganu Maharaj and as a Kirtankar-devotee of Baba all through these forty years. By his powerful Harikathas and his talents, he has carried Baba to the homes of tens of thousands in Maharashtra. His works on Baba are the earliest authorities on the life of Baba. The above mentioned two gentlemen with others like H.S.Dixit and Anna Dabolkar, may be regarded as Baba's apostles who carried the faith in Baba to the length and breadth of Maharashtra.
23. Baba's own miraculous personality surviving his release from his physical body has however been the principal reason for the success of all this propaganda. His power is still working and by reason of that along, myriads in Madras and other Presidencies have become firm adherents to, and worshippers of, Baba. The faith is well grounded in the experience showered upon them now as liberally and miraculously, as they were showered before Baba's passing away. Baba's figure is occasionally seen by, and his wondrous powers are manifested to, those that have the necessary faith, at any place, as Baba has no partiality and his grace cannot be the monopoly of any person or place. Wonders are being worked by him today at various places and therefore Sai Mandirs have sprung up in many of them.
24. Baba, however, is not a mere worker of miracles. He is a Samartha Sadguru. He applies miracles or miraculous means to fill with faith and gratitude the hearts of devotees. Gratitude soon turns into love and then Baba's real work is seen. Baba purifies the hearts of all of the dross of low attachments and their consequences, and gradually raises the devotees' souls to loftier and still loftier states of being, till they finally merge into himself. People begin with the notion that Baba is a kind provider of all that they need and in fact resort to him to have their temporal needs satisfied. But they discover (at least many do) that Baba is after all their Ishtamurthi, their own Rama or Siva, the God of their fathers who has now taken a new shape to carry out the ancient divine plan of the Universe, and that 'God fulfils himself in many ways lest one good custom should corrupt the world'.
25. The question is often asked whether Baba was a Hindu or Moslem. The first remark to make about this question is that the cause for this question should be looked into before it is answered. There is a strong feeling on the part of the Hindus that they should not go near a Moslem whose views run counter to their cherished ideas, and who would destroy their religious emblems and idols. Similar is the repugnance on the part of the Moslems to accept purely Hindu traditions which they consider too idolatrous and unholy. When we come to take an impartial view, we find, whether we are Hindus or Moslems, that the above question is irrelevant or of very little importance. First about the irrelevancy. The Sufi and the Orthodox Hindu, both agree that when a person has reached perfection, i.e., the level of Brahman, the question of caste does not arise at all. Caste (or 'Jathi' as it is called in vernacular) refers to that which has born and that which has 'janma'. The self-realiser who is identical with God is not born though his body was born. But the body is not 'he' and there is no need to go into the question as to whether the body arose from parents who were Hindus or Moslems, or was trained and brought up among 3ither of them. Sri Sankara's well-known phrase about the realized soul is 'Jati Niti Kula Gotra duuragam' - that it is far above questions of caste, family clan, etc., and Sankara's Manisha Panchaka repeatedly closes with the line, 'Chandaalostu Dwijostu sadgururityeshau manaishaa mama' - 'Let him be a chandala or Brahmin, he (the realized soul) is my Guru'. What does it matter whether the Kohinoor is lying on a dung hill or in a palace! The Sufis too have exactly the same view as regards these distinctions. However, the reason for raising the question is a strong feeling regarding the necessity of protecting one's own religious sentiments adequately from being harassed violently by a person of an opposite sect. On this matter, it may be pointed out that whether Baba was a Hindu or a Moslem, he allowed every sect to keep to its own method of approaching God. To Hindus, he said: 'Continue your Rama worship, and worship the stones which your forefathers worshipped'. He even presented some lingams, silver padukas, pictures and coins for worship by Hindus. To Moslems, he never gave any of these but allowed them to follow their nirakara (formless) form of worship as far as it is possible. So the real cause for raising the question about one being a Hindu or Moslem does not arise in this case on account of the extreme catholicity of Baba's views and practice. But prejudices die hard and in spite of all that is said, persons still hanker to know whether Baba was a Hindu or a Moslem. It may be pointed out that though his original antecedents were unknown, his continued residence for about 50 years in a mosque was considered a sufficient reason for most people to consider him to be a Moslem. There is a Tamil proverb that if one drinks anything, even milk, under a Palmyra tree, he will be taken to have drunk toddy.
26. Let us examine the real facts. Baba's antecedents as mentioned already were revealed by himself. Even after they are fully considered, still the question must be deemed doubtful whether he was a Hindu or a Moslem. But (Janma or Jathi) by actual birth, he was of Brahmin parents, and hence by a very large number of persons, he is considered to be a Brahmin. But according to Baba's own statement, he was handed over in his very infancy to a fakir who brought him up for about five years according to Islamic faith. After the death of the fakir, Baba was handed over to a Brahmin Guru by name Sri Gopal Rao Deshmukh of 'Venkusa'. The stay of ten years under this Guru and the marvelous initiation into divinity by the Guru's purna kripa, ought to clear all doubts, and establish that Baba was Brahmin or at least a Brahmin. But as fate would have it, the Guru after conferring upon Baba his purnakripa and raising him to divinity, directed him to go westwards and Baba had to spend the rest of his life in a mosque moving with all alike as an ativarnasrami, i.e., one beyond all caste rules. We do not know what an expert lawyer would conclude as to Baba's caste in these circumstances. But whatever that may be, to those who considered him a Moslem, he responded as a Moslem and to those who cared to treat him as a Hindu, he responded as a Hindu; and he expounded the Koran to the former and the Sastras to the latter. By the Hindus, he has been worshipped as Ramavatara or Sriman Narayana for so many decades while others treated him as merely human. This reminds us of an incident about Krishna. When Sri Krishna went with Balarama and others to a yagasala and wanted food, the Brahmins were wondering whether they could offer the food prepared for gods to Krishna, who appeared to have been born in a Kshatriya family but brought up among (Vysias) cowherds. He was regarded as God by many, but the Brahmins were doubtful about his caste. By reason of their ignorance (ajanna) they offered no food at all to Krishna. Then Sri Krishna sent word to the ladies, who ran up all at once with great devotion and gave up all that they had prepared for the Gods to him whom they considered as the God of Gods. Exactly the same thing happens now. Persons whose pious leanings render they easily attracted to such great souls as Baba run up to Baba and never bother their heads over questions of his Jathi or caste, and like the Brahmin ladies, deserved and obtain the highest blessings while many doubting Thomasses (samscyatmas) even of the highest castes, go on debating endlessly about the question of the caste to which a holy man belongs and lose their chance of benefiting themselves here and hereafter. It depends a great deal upon once's poorva sambanda or rinanubhanda whether one is attracted by Sri Krishna or Sri Sai; it may be noted that persons wish to discuss this question of caste only when their feelings have not been roused. But when one is in intense pain or great trouble, his heart leaps out with the request, 'Baba, help me', never minding a brass pin as to where Baba was born or how he was brought up; and once he receives innumerable and miraculous benefits, he gets perfectly convinced that Baba is God to him, whatever he may be to others and he cares not for discussions as to the legal position regarding Baba's caste. Baba himself used to say at times to such Hindus as considered him a Moslem: "I am a Moslem, don't come to me" and to persons who regarded him as Sad Guru or Guru-God: 'I am a Brahmin. Give me dakshina. This place wherein I am sitting is not a mosque; it is a Brahmin's mosque; it is Dwaraka Mayee'. He was everything to everyone. {Ye yatha maam prapadyante, thaamsthathaiva bhajaamyaham' - Gita}.
27. Apart from Baba's caste, some persons raise the question whether he was a Brahmagnani and if so how he happened to perform miracles. Persons who raise such curious doubts would do well to analyse their own question and find out its implications. Can it be very seriously contended that he who performs miracles must be an agnani? Will Sri Krishna and Sankara be labeled agnanis by these people? If these people analyse their own minds, they will discover the reason fro their doubts. Spiritual aspirants (sadhakas) are often decidedly to lose by attending to the thaumaturgic powers or siddhis derived from their sadhana and many Gurus have warned their devotees from hankering after siddhis. It is also pointed out by such gurus that there is a waste of accumulated powers in the exhibition of siddhis and the performance of siddhis is generally attended with the danger of increasing one's passions especially the rajas and tamas, which are embedded in one's nature. But can these objections ever arise in the case of one like Sai Baba? The differences between miracle-mongers and souls like Sri Krishna and Sai Baba are these. Firstly, in the case of the latter, power arises not by the repetition of mantras or by the adoption of tantras, but simply as part and parcel of their divine nature. Secondly, these high souls have no hankering for the results of the siddhis. They do not ask for recompense, nor do they try to attain ulterior aims of their by having recourse to siddhis. Thirdly, the siddhi power, being part of their nature, does not exhaust itself by any number of miracles. Fourthly, they are prompted by pure love, karuna and their employment of powers is a means for achieving the highest temporal or spiritual ends for themselves and others. None of these statements will apply to miracle mongers.
28. In this short introduction we cannot possibly give even a very rough outline of the various activities of Baba. It is enough to say that he was a Pramagnani and Samartha sadguru. A guru is one that teaches; a sadguru is one that teaches and draws one to God; a samartha Sadguru is one who draws people to God employing all his siddhis and other high powers for the purpose. It is not all gnanis who have realized God that perform these miracles or chamatkars. It is not the dehaprarabdha of several gnanis to exhibit any such power or to assume the role of samartha sadguru, while it is the dehaprarabdha of others to serve humanity as such samartha sadgurus and exhibit such powers. No comparison ought to be made about these two sets of gnanis. Baba ought not to be compared with any other guru. Comparisons are always odious and hardly necessary for the benefit of any aspirant. If any person feels drawn to Baba by learning about Baba's qualities and activities either from one's own experience or of others well -known to him, he may at once proceed to have further contact with Baba and get the fullest benefit of such contact. There is no need for him to worry as to how Baba is to be classed - as an Avatar or Avalia, Devatatma or Alwar, etc. One may simply feel the taste of sugar and use it without raising the questions to whether it is derived from beetroot, sugarcane or Palmyra juice. No wise men ever worry about such matters. They do not attempt to classify various gnanis. We must all be always humble in our approach to God and divine persons. Any other attitude will simply thwart our endeavors to reach divinity or to attain the highest benefit by spiritual exercise.
29. We may very well close this short pamphlet with the practical question (1) what are the benefits that Baba can confer? And (2) what has one to do in order to obtain these benefits? The first may be met by a counter question. What benefits does one expect when he is approaching Baba? Are they temporal or spiritual? Whatever they may be, there is no benefit that is beyond the power of Baba to confer. He is worshipped every day with phrases like 'All-powerful' (sarva sakthi murthaye namah) etc., and the experience of devotees proves that he is able to confer benefits of every sort - curing disease, both physical and mental, giving relief to departing and departed spirits and to those who are suffering from obsessions or infirmities, removing domestic troubles, etc.
30. One more word about these labels and comparisons. People are sometimes unconsciously assuming to themselves ability to judge of all grades of spiritual nature and power and say that Krishna is superior to Rama, Budda is superior to Chaitanya, etc., and cause irritation to others and confusion in their own minds. If we find the water in one creek or bay saltish, should we say this creek or bay is superior or inferior to the ocean? God is one. Divinity manifests itself in innumerable places and ways and according to the needs of the times, and each god-man does the work of alleviating man's miseries and raising him upward. When the question is asked, why should one give up his Siva or Rama worship and go to Sai, the answer is that there is no need. If one feels Sai is different from Rama or other Ishta Devata and that the latter serves all the purposes of the Devotees, if one is thus satisfied and contented, Sai Baba has never asked and does not ask such a person to change his position. Baba is highly conservative and wants each man to stick to his religion, caste, guru. Ishta Devata, Idol, mantras and sampradaya. It is only if one feels that he is still left with a desire for further benefits which his customary contact with his Ishtamurthi, guru, mantras, etc., does not acquire for him, and if he is disposed to place faith in Baba's powers to grant these or other benefits, that Baba allows or directs him to come to his feet. Baba does not interfere with his loyalties. Faith in Baba is added on to the old loyalties. That faith works miraculous benefits and tends to strengthen itself. Gratitude and love follow faith and the resultant benefits. Through these, Baba purifies the heart and draws the devotee higher and higher up the spiritual ladder. That man who came for worldly goods finds his desires purified, his mentality changed and thinks more and better of Baba till at last, finding that Baba is only one of the numerous names and forms assumed by God, resigns himself to Baba. He then realizes the absurdity of instituting comparisons between Sai and other names or forms and of asking why one should go to Sai. It is only those who are specially blessed by poorvakarma that can be drawn by each of these personalities, and when so drawn no question arises, and all doubts are driven off. One huge wave of faith, love and knowledge drowns the soul and draws it to the feet of God, in Sai form and in all forms.
31. What are we to do to obtain our desired ends with the help of Baba? There are some who raise questions even preliminary to this. Is it not better not to desire at all? Is it not degrading to go on praying or asking for this or that? To persons who really care for nothing i.e., to advanced Viraktas, this question really will not arise. They are not compelled or induced to go to Sai Baba. See Bhagavatha - 'Nirgrantinopi.. Iththam bhutha guno Harih' - i.e., viraktas are attracted by the nishkamya leelas of the Lord. Sai Baba's leelas were purely unmotivated by desire. His whole life in the flesh was one continuous self-sacrifice for the sake of humanity. In serving Man, he was serving God; and he advised his devotees to do the same.
32. Undoubtedly it is better not to desire than to have desires and to seek their gratification through the help of Sai Baba etc. But how many are there who can calmly reason thus and find power to crush the roots of desire in their hearts? If there are any such among the readers, they are not asked to seek Baba's help or God's help, if that is different, to attain any objects. Even the desire for mukti - liberation - is a desire; and even to attain that, people pray and seek the aid of experts, i.e., sages who know the way to liberation and who are gracious enough to extend their help to those who seek help.
33. The vast majority want benefits, temporal and spiritual, temporal first and then spiritual. The body and its adjuncts, a family. Etc., have to be maintained with sufficient prouision for health and some degree of comfort before people can think of spiritual things. Sai Baba may be approached by all who feel the need for this urgent help. The more impassioned their appeal, the more faith they have in Baba, the quicker will be the results, other things being the same. To these we may suggest the ways and means of contacting Baba.
34. There are no special ways for approaching Baba, i.e., ways different from those adopted for approaching other high and noble personalities. How do we approach our mother? It looks ridiculous for us to ask such a question. The mother has showered her love on the child long before it is aware of such love. Thus Baba has similarly played the part of an unseen mother showering benefits on her children, the devotees, even from their previous births. But how are they to approach Baba now? Let them sincerely wish to do so. At once the approach has been started. They are improved from that very instant. They get more and more enthusiastic and get more and more benefits. These produce gratitude first and finally strong love. Let the reader daily think of Baba, seeing his fugure in the medals, pictures etc. he keeps with himself and let him read about Baba's great deeds more strong than ll poetic thought. Baba's 108 Namavalis is a mnemonic device for forcefully recalling these qualities. Let him attend bhajanas and poojas where sincere devotees gather. One song from a sincere devotee, one artless song, will thrill the hearer and fill him with awe, joy, piety and lofty sentiments that will last a long time. Le one always go in for service to humanity or to lower creatures for the sake of baba i.e., viewing Baba as existing in each individual person or creature that he sees. Baba himself will direct the further steps of the earnest enquirer. Ways and means for further contact and further growth will be disclosed by Baba himself in innumerable ways to each ardent devotee. The manner in which he imparts these varies. Some of highly emotional nature see him at times even today and some talk with him during waking hours. Others get such contact in their dreams. Still others earnestly wanting some response and piously opening some book with a prayer, find their response in that book. Others resort to chits. Others simply rely on the correctness of their intuition that the though suggested to them at a particular time is the thought given by Him. In these and other ways, people get their contact and benefits from Sai. Sai is not different from God. Are not all these ways adopted by devotees in various religions to get access to and a response from their God or Ishta Devata? The same applies to Sai Baba. There are numerous Sai Bhakthas who have such intense faith in Him as their God and who get their response and benefits from hi. If any reader is very earnest and wishes to pursue this matter further, it must be very easy for him or her to ascertain who are the Sai Bhaktas in their district or province with such Bhakti and, if these are noted for their pure and lofty nature, they can and might be approached with perfect safety and advantage.
Courtesy: http://www.saibaba.us